logo

Cum alegem ghiozdanele școlare


https://www.ipn.md/ro/cum-alegem-ghiozdanele-scolare-7967_1048292.html

Atunci când aleg geanta pentru viitorul școlar, părinții trebuie, în primul, să țină cont de înălțimea copilului și să opteze pentru un ghiozdan, în defavoarea servietei. Ghiozdanul distribuie uniform sarcina asupra spatelui și, datorită acestui fapt, nu are de suferit ținuta copilului. Se recomandă ca ghiozdanul să fie de culoare aprinsă, iar lateral să dispună de elemente reflectorizante, pentru că astfel șoferilor le va fi mai ușor să observe copilul la traversarea străzii. Cu aceste sfaturi vin învățătorii pentru părinții viitorilor școlari, care au participat la un forum educațional, organizat de Direcția municipală educație, cultură, tineret și sport, transmite IPN.

Viorica Morcov, învățătoare cu grad didactic superior, a declarat că importantă este și forma ghiozdanului. Lățimea acestuia nu trebuie să depășească umerii copilului. Dacă înălțimea copilului este de până la 120 cm, este necesar să fie ales un ghiozdan de tip orizontal. Dacă elevul este mai înalt de 130 cm, părinții ar trebui să opteze pentru un model vertical.

Spătarul rigid al ghiozdanului previne presiunea asupra spatelui elevului. Pentru mai mult confort se recomandă ca spatele ghiozdanului să fie căptușit. Materialul din care este confecționată geanta școlarului trebuie să fie ușor, trainic, hidrofug și rezistent la ger. Este foarte bine dacă ghiozdanul se curăță și se spală ușor.

Curelele trebuie să fie dotate cu catarame care să permită reglarea lungimii. Ele trebuie să fie acoperite cu un material suplimentar moale pentru ca să nu rănească umerii școlarului. De asemenea, curelele trebuie să fie trainice, cusute în câteva rânduri. Lățimea lor trebuie să fie de cel puțin patru centimetri. Cu cât ele sunt mai late, cu atât mai ușor îi va fi copilului să ducă în spate greutăți.

Profesoara mai spune că este bine ca în partea ghiozdanului, care se lipește de spate, să fie puse manualele cu copertă rigidă. Pe spătar trebuie să fie cusută o țesătură moale. Greutatea ghizdanului trebuie să fie distribuită uniform pe cele două curele și acestea trebuie să aibă aceeași lungime. Nu se permite ca ghiozdanul să fie purtat pe un singur umăr. „Nu uitați să-i explicați copilului cum trebuie să aranjeze corect manualele în ghiozdan, de la bun început, și cum trebuie să-l poarte. Lucrurile grele trebuie puse în așa fel încât acestea să fie cât mai aproape de spatele copilului, acestea fiind urmate de cele ușoare”, recomandă Viorica Morcov, învățătoare cu grad didactic superior.

Nu este cazul ca desenul să stea la baza alegerii unui ghiozdan pentru elevul de clasa întâi, fiindcă eroii din filme și desene animate se schimbă des, de aceea aceste lucruri devin repede demodate. Dar oricum, părerea copilului contează, mai spune pedagogul.

Evenimentul a întrunit peste 200 de părinți cu copii în clasa întâi, iar specialiștii de profil le-au explicat aspectele psihologice în adaptarea copilului de 6-7 ani la mediul școlar și ce e bine să știe și să poată un copil care pășește pragul școlar. Pedagogii le-au vorbit părinților și despre importanța unui mod sănătos de viață, alegerea activităților extra-curriculare, precum și despre partajarea corectă a timpului elevului etc.