logo

CSS poate solicita informații care vizează securitatea națională, decizie CC


https://www.ipn.md/ro/css-poate-solicita-informatii-care-vizeaza-securitatea-nationala-decizie-7967_1077197.html

Consiliul Suprem de Securitate are competența constituțională de a solicita, de la alte autorități administrative și persoane juridice publice autonome, furnizarea informațiilor care vizează securitatea națională, apărarea şi ordinea publică. Precizarea în cauză a fost făcută de Curtea Constituțională, ca urmare a sesizării deputatului Sergiu Sîrbu. Totodată, Curtea a constatat neconstituționalitatea textului ,,precum și alte informații” din articolul 12 alin. (7) din Legea securității statului, transmite IPN.

Într-un briefing de presă, președinta Curții Constituționale, Domnica Manole, a menționat că alineatul (8) al articolului 12 din Legea securității statului instituie răspunderea autorităților amintite pentru refuzul de a furniza informațiile solicitate de Consiliul Suprem de Securitate. Curtea a dedus din lege existența a două categorii de informații: „orice date şi informații, inclusiv cele care constituie secret de stat, bancar sau comercial, care vizează securitatea națională, apărarea şi ordinea publică” și „alte informații”.

Potrivit Curții, pentru a respecta principiile constituționale, autoritățile publice și persoanele juridice publice autonome trebuie să evalueze, în funcție de circumstanțele factuale și juridice ale fiecărui caz, atunci când primesc solicitări de la Consiliul Suprem de Securitate privind furnizarea unor informații, dacă informațiile solicitate sunt destinate pentru realizarea scopurilor legitime ale legii și dacă nu există o ingerință disproporționată în dreptul la respectarea vieții private a persoanei. Solicitarea acestor informații, inclusiv a celor care constituie secret de stat, bancar sau comercial, nu-i dispensează pe membrii CSS de obligația legală de a păstra confidențialitatea lor şi de a le utiliza numai în scopul pentru care le-au solicitat sau le-au fost furnizate.

Cu privire la cea de-a doua categorie de informații, exprimată prin formularea „precum și alte informații”, Curtea a observat că legea nu stabilește în mod clar despre ce informații ar fi vorba. Din acest motiv, formularea respectivă constituie o sursă de incertitudine juridică, din cauza caracterului său foarte general, fără limite clare. Această formulare nu îndeplinește exigențele calității legii.

Curtea a mai reținut că Consiliul Suprem de Securitate poate solicita furnizarea informațiilor care vizează securitatea națională, apărarea şi ordinea publică atât de la autoritățile publice de rang constituțional, cât și de la alte autorități administrative și persoane juridice publice autonome. În raport cu autoritățile publice de rang constituțional, Curtea a statuat că Consiliul Suprem de Securitate poate solicita furnizarea informațiilor, însă fără a aduce atingere statutului şi autonomiei lor prevăzute de Constituție.

Consiliul Suprem de Securitate este un organ consultativ, care analizează activitatea ministerelor şi a altor autorități administrative centrale în domeniul asigurării securității naţionale şi prezintă recomandări preşedintelui Republicii Moldova în probleme de politică externă şi internă a statului.