logo

Creştinii ortodocşi au intrat în Săptămâna Patimilor


https://www.ipn.md/ro/crestinii-ortodocsi-au-intrat-in-saptamana-patimilor-7967_975071.html

Creştinii ortodocşi au intrat în Săptămâna Patimilor – perioadă în care se rememorează evenimentele trăite de Domnul Isus Hristos în săptămâna premergătoare Învierii Sale. Săptămâna Mare, cum mai este numită, începe luni dimineaţă, după duminica Floriilor şi se termină cu duminica pascală, transmite Info-Prim Neo. Participarea la slujbele bisericeşti din Săptămâna Mare înseamnă coparticiparea reală la evenimentele trăite de Hristos. Fiecare zi din Săptămâna Patimilor semnifică un nou pas al Mântuitorului pe drumul către Jertfa de pe Cruce şi Înviere. Zilele de luni, marţi şi miercuri sunt pregătitoare pentru orice credincios pentru înţelegerea sensului venirii lui Hristos în lume, a patimilor şi morţii Sale – anume acela de a birui păcatul şi moartea prin Jertfa de Sine. În aceste zile, la Denii se citesc pilde despre împărăţia cerurilor, texte despre pocăinţă şi, mai ales, despre adevărata iubire pentru Dumnezeu şi pentru aproapele. Ziua de marţi este dedicată Predicii de pe Muntele Măslinilor, în care Hristos a prevestit distrugerea templului din Ierusalim, dar şi propria Sa Înviere. Miercuri este rememorată vinderea lui Iisus de către Iuda, ucenicul Domnului, pentru treizeci de arginţi. Totodată, creştinii iau aminte exemplul păcătoasei desfrânate, înstrăinate de Dumnezeu, care aduce în această zi mir de mult preţ şi, ungându-l pe Hristos, devine mironosiţă. În Joia Mare se aduce aminte de ritualul în care Mântuitorul a spălat picioarele ucenicilor Săi la Cina cea de Taină, dând exemplu de slujire oamenilor. Tot în acea zi, la Cina cea de Taină, are loc instituirea Tainei Euharistiei, sau Sfânta Împărtăşanie. Iisus se pregăteşte de moarte, oferind ucenicilor la Cina cea de Taină, trupul şi sângele său, pâinea şi vinul Mântuirii. Această zi este totodată şi începutul patimilor Mântuitorului. La Denia de joi seara se citesc 12 Evanghelii în care se relatează vinderea Mântuitorului de către Iuda, prinderea Lui în grădina Ghetsimani, lepădarea lui Petru, judecata Mântuitorului de către farisei, condamnarea Lui la moarte, sub privirile neputincioase ale romanului Pilat din Pont. În Vinerea Mare sau Vinerea Seacă, Iisus a pornit cu Crucea în spate pe drumul spre Golgota şi a fost răstignit între doi tâlhari, iar după ce a murit, a fost aşezat în mormânt. Ziua de vineri este caracterizată de un post deosebit, sau negru, când nu se consumă nici apă, nici mâncare. La Denia de vineri seara sau slujba prohodului se fac procesiuni, înconjurând biserica de trei ori. Este o trimitere la cele trei zile în care Isus a stat în mormânt. În Sâmbăta Sfintelor Paşti, se pregăteşte Învierea Domnului. La miezul nopţii, începe slujba Învierii, se aprind luminile şi lumânările credincioşilor şi se cânta de 3 ori: "Hristos a înviat din morţi /Cu moartea pre moarte călcând/ Şi celor din morminte viaţa dăruindu-le".