logo

Cota întreprinderilor mici şi mijlocii a crescut până la 98,3%


https://www.ipn.md/ro/cota-intreprinderilor-mici-si-mijlocii-a-crescut-pana-la-98-7966_969362.html

Numărul întreprinderilor mici şi mijlocii (ÎMM) s-a majorat în 2007 cu 3,4 mii întreprinderi sau cu 10 la sută si a constituit 37,5 mii, inclusiv 28,8 mii microîntreprinderi, 7 mii întreprinderi mici şi 1,7mii întreprinderi mijlocii. În numărul total al întreprinderilor înregistrate în ţară sectorului ÎMM îi revine o cotă de 98,3%, transmite Info-Prim Neo cu referire la surse din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului (MEC). Potrivit Valentinei Veverinţă, şefa direcţiei dezvoltarea businessului mic şi mijlociu a MEC, îmbunătăţirea climatului de afaceri şi perfecţionarea cadrului regulatoriu ce ţine de activitatea de întreprinzător a condus şi la sporirea profitabilităţii acestui segment de afaceri. Astfel, volumul de vânzări ale ÎMM s-a cifrat în anul trecut la 46,3 mlrd lei sau 45,3% din venitul total pe economie, iar creşterea veniturilor din vânzări, faţă de 2006, a fost de 26,5%. Cele mai mari creşteri ale veniturilor din vânzări au fost înregistrate de către ÎMM care activează în construcţii (40%), cele care practică comerţul cu amănuntul (22%) şi din industria prelucrătoare (20%). S-a majorat şi profitul obţinut de ÎMM, aproximativ de două ori, constituind 3,6 mlrd lei, faţă de 1,42 mlrd lei în 2006. Veveriţă a spus că 2008 este ultimul an de implementare a Strategiei de susţinere a dezvoltării ÎMM. Principalele realizări înregistrate pe parcurs de aproape trei ani a fost completarea cadrului legislativ pentru activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii prin adoptarea Legii privind susţinerea ÎMM, care a stabilit şi criteriile noi de clasificare a acestora, facilitarea accesului la finanţare, sporirea competitivităţii lor. Un eveniment relevant pentru activitatea acestui segment de afaceri a fost crearea, în mai 2007, a Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului ÎMM, al cărui obiectiv este implementarea strategiilor şi programelor Guvernului de susţinere a acestui sector. Sergiu Corobceanu de la Alianţa Asociaţiilor de Business din Moldova a spus că numărul întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv în mediu rural, ar putea fi majorat pe baza investiţiilor făcute de persoanele care revin acasă de peste hotare, unde au muncit o perioadă de timp, acumulând şi anumite sume de bani, dar şi o experienţă de lucru. În opinia sa, statul, inclusiv în noua Strategie de susţinere a sectorului ÎMM, care se află în proces de elaborare ar trebui să prevadă garanţii mai clare pentru potenţialii mici investitori. De asemenea, e necesar de a deschide în teritoriu mai multe centre de consultanţă, care ar putea să acorde un sfat calificat la prima etapă de desfăşurare a afacerii. Funcţionalitatea acestor centre ar trebui să constituie şi o sarcină a autorităţile locale, care doresc să majoreze baza impozabilă pentru a acumula mai multe venituri în bugetele primăriilor.