logo

Copiii gimnaziului-internat din oraşul Cahul vor învăţa din acest an în şcoli din comunitate


https://www.ipn.md/ro/copiii-gimnaziului-internat-din-orasul-cahul-vor-invata-din-acest-7967_971343.html

Toţi copiii gimnaziului-internat din oraşul Cahul vor învăţa începând din acest an în şcolile din comunitate. Cei 103 copii aflaţi în plasament în gimnaziul-internat au fost integraţi împreună cu profesorii lor în şcolile “Alexandru Donici” şi “Bogdan Petriceicu Haşdeu”, transmite Info-Prim Neo. Potrivit Emiliei Mocanu, directorul şcolii internat, procesul de integare a fost desfăşurat în două etape. Clasele primare au fost integrate încă în anul de învăţămănt 2007 – 2008, iar în anul curent au urmat clasele 5-9. Deşi la internat sunt create toate condiţiile pentru copii, este bine ca ei să meargă la şcoala din comunitate, să nu fie izolaţi de semenii lor. Este o necesitate care asigură ulterior, după absolvire, buna integrare a copiilor în societate, afirmă Emilia Mocanu. Gimnaziul-internat din Cahul se află în proces de reorganizare, urmând ca în final să se transforme într-un complex de servicii sociale pentru copiii aflaţi în dificultate. Modelul de reorganizare a acestei instituţii a fost propus de organizaţia obştească EveryChild Moldova şi implementat împreună cu administraţia locală. Proiectului are intenţia de a separa la modul real procesul educaţional de cel social în instituţia rezidenţială. Daniela Mămăligă, director de programe EveryChild Moldova, a declarat pentru Info-Prim Neo că un alt obiectiv al proiectului este reorganizarea fizică a instituţiei. Astfel, blocul de studii urmează a fi transformat într-un centru de plasament pentru copii aflaţi în dificultate. Lucrările de reorganizare a clădirii au demarat deja. Centrul va conţine şase module de tip familial care vor fi dotate cu bucătărie, salon şi unul sau două dormitoare. De asemenea, în anul 2009, dormitoarele copiilor urmează a fi transformate în apartamente sociale pentru absolvenţii orfani, care nu au unde pleca după ce ating vârsta de 16 ani. În paralel, se pune accentul pe reintegrarea copiilor în familia biologică sau extinsă şi nu, în ultimul rând, reprofilarea cadrelor din internat şi angajarea lor în serviciile nou create. Cei patru profesori din gimnaziul-internat au fost deja angajaţi în şcolile din comunitate, fiind astfel integraţi alături de copii. Reorganizarea gimnaziului-internat din Cahul are loc în cadrul reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului, care se desfăşoară începând cu vara anului 2007, când Guvernul a adoptat Strategia şi Planul de Acţiuni cu privire la Reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pentru anii 2007-2012. Scopul reformei este de a reduce până în anul 2012 cu 50% numărul copiilor ce cresc şi se dezvoltă separat de familie, prin reintegrarea în familia naturală sau extinsă a majorităţii copiilor care se află în internate sau case de copii şi prin prevenirea instituţionalizării copiilor. De asemenea, Guvernul îşi propune reorganizarea tuturor instituţiilor rezidenţiale în baza unui plan general de transformare.