logo

Copiii cu dizabilităţi sunt încă discriminaţi, chiar dacă există tendinţe pozitive, UNICEF


https://www.ipn.md/ro/copiii-cu-dizabilitati-sunt-inca-discriminati-chiar-daca-exista-tendinte-7967_993758.html

În Republica Moldova doar câteva şcoli de cultură generală acceptă copii cu nevoi speciale. În celelalte cazuri aceşti copii sunt plasaţi în şcoli auxiliare, unde îşi petrec toată viaţa sau cel puţin până la 18 ani, fără părinţi şi în afara societăţii. Ministerul Educaţiei, UNICEF Moldova şi organizaţiile societăţii civile şi-au conjugat eforturile pentru a închide şcolile auxiliare, iar unele tendinţe pozitive deja sunt sesizate, a declarat, la un club de presă, Sandie Blanchet, reprezentantul adjunct al UNICEF în Republica Moldova, transmite Info-Prim Neo. „Dacă ne conducem de statistica internaţională, putem spune că 5 la sută din copiii din Moldova au o formă anumită de dizabilitate, ceea ce ar fi echivalentul a 40 de mii de copii. Copiii cu dizabilităţi trebuie să fie peste tot în societate, însă nu-i vedem, sunt izolaţi, sunt discriminaţi”, a declarat Sandie Blanchet. Aceasta a mai spus că sistemul educaţional din Republica Moldova nu este pregătit în totalitate să accepte copiii cu necesităţi speciale de educaţie, însă existe unele semne de îmbunătăţire. Şi societatea a devenit mai deschisă. Dacă în 2003 doar 24 la sută din populaţie considera că aceşti copii trebuie să meargă la şcolile generale, în 2010 acest procent a crescut până la 41, potrivit studiilor UNICEF. Valentin Crudu, şeful Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministrului Educaţiei, a menţionat că, deşi au fost întreprinse mai multe măsuri în ceea ce priveşte reducerea numărului de copii cu dizabilităţi în şcolile auxiliare, situaţia nu s-a schimbat prea mult. „Strategia naţională privind reforma instituţională de îngrijire a copiilor, aprobată în 2007, avea drept scop reducerea cu 50 la sută a numărului copiilor aflaţi în sistemul rezidenţial. Dacă în 2007 aveam 10 mii 500 de copii, din care 4 mii 500 în şcolile auxiliare şi 6 mii în şcolile internat, acum numărul a scăzut până la 7 mii. Am închis 10 şcoli auxiliare, integrând copiii în familiile lor biologice”, a declarat Valentin Crudu. Şedinţa Clubului de presă „Accesul la educaţie pentru copiii cu nevoi speciale: avantajele educaţiei incluzive”, a fost organizată de către Centrul pentru Jurnalism Independent şi Reprezentanţa UNICEF în Republica Moldova.