Peste 120 de copii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), incluşi în instituţii de învăţământ general din raioanele Ialoveni şi Floreşti, au reuşit să se încadreze în clasele de studii şi să obţină deja primele rezultate pozitive. Copiii sunt asistaţi de 13 cadre didactice de sprijin, care îi ajută la însuşirea grilei de obiecte în baza unui curriculum adaptat.
Solicitat de IPN, managerul proiectului „Dezvoltarea şi promovarea educaţiei incluzive”, implementat de asociaţia obştească „Lumos Foundation Moldova”, Galina Bulat, a declarat că, odată cu instituirea postului de cadru didactic de sprijin în 12 şcoli-pilot din raioanele Ialoveni şi Floreşti, copiii cu dificultăţi de învăţare beneficiază de sprijin în timpul orelor şi în cadrul activităţilor desfăşurate în centrele de resurse pentru educaţie incluzivă.
„Acest fapt le permite copiilor cu cerinţe educaţionale speciale să se integreze mai uşor şi mai rapid în colectivul clasei, al instituţiei de învăţământ în general, să aibă acces la servicii de asistenţă psihopedagogică şi educaţională conform necesităţilor individuale. Copiii asistaţi de un cadru didactic de sprijin devin mai sociabili, mai încrezători în forţele proprii şi mai motivaţi să înveţe”, a adăugat Galina Bulat.
Managerul proiectului „Dezvoltarea şi promovarea educaţiei incluzive” a mai specificat că în Republica Moldova există un număr mare de copii cu CES, dar de cadru didactic de sprijin beneficiază doar cei care nu se descurcă singuri. „La nivel raional, în Ialoveni şi Floreşti, deja de 2 ani funcţionează serviciul de evaluarea psihologică, care analizează dacă are sau nu un copil cu CES nevoie de cadru de sprijin, iar în această perioadă de timp numărul copiilor cu CES care sunt incluşi în învăţământul general a crescut”, a mai subliniat Galina Bulat.
Potrivit acesteia, odată cu programul de educaţie incluzivă a apărut o problemă legată de sistemul de educaţie, care nu este pregătit încă să includă copiii cu cerinţe speciale întrucât nu a fost dezvoltat suficient serviciul de sprijin educaţional. O problemă mai veche este că nu în toate unităţile şcolare există psiholog şi logoped. „Circa 70% din copiii de vârstă preşcolară din raioanele Ialoveni şi Floreşti, în care am implementat educaţia incluzivă, au nevoie de asistenţă logopedică şi nu cred că aceste date ar fi diferite în alte zone ale republicii. O altă problemă serioasă este că nu a fost definitivată o formulă de finanţare pentru copiii cu CES, pentru că este un diferit coeficient pentru fiecare copil cu deficienţe în parte”, a mai spus Galina Bulat.
În Republica Moldova sunt peste 179 de mii de persoane cu dizabilităţi, dintre care peste 14 mii sunt copii.