logo

Copii cu cerinţe educative speciale ajutaţi prin programe de educaţie incluzivă


https://www.ipn.md/ro/copii-cu-cerinte-educative-speciale-ajutati-prin-programe-de-educatie-incluziva-7967_1011596.html

Programul educaţional „Acces la educaţie” permite primilor 225 din cei 14 mii de copii cu cerinţe educative speciale (CES) să se bucure de acum înainte de beneficiile educaţiei incluzive. Rezultatele acestui program pilot pentru Republica Moldova au fost prezentate la conferinţa de presă, desfăşurată de către Ministerul Educaţiei şi Asociaţia Keystone Moldova, transmite INP. 

Programul pilot oferă un ghid metodologic şi de asistenţă pentru copiii cu CSE, aplicat în activitatea a 22 de şcoli din 15 raioane ale Republicii Moldova. În fiecare şcoală a fost creată Comisia Multidisciplinară Şcolară, care a evaluat nevoile educaţionale ale copiilor cu CSE şi a asigurat incluziunea socială a fiecărui copil.

Dezvoltarea educaţiei incluzive în şcoli presupune şi formarea cadrelor de specialitate în domeniu, şi evaluarea obiectivă a situaţiei actuale, a spus Ludmila Malcoci, director executiv Keystone Moldova. Asociaţia a acordat suport direcţiilor raionale de învăţământ în instruirea a 404 de cadre didactice implicate în procesul de educaţie  incluzivă şi selectarea a 30 cadre didactice pentru acordarea suportului individualizat copiilor cu CES.

„În sistemul educaţional putem întâlni aceleaşi disfuncţii ca şi în alte sisteme din stat. Din păcate, instituţiile nu cooperează  cu societatea. Aceste programe de educaţie incluzivă sunt binevenite, însă nu interacţionează direct cu cei care sunt vizaţi în educaţia de includere a acestor copii, părinţi, pedagogi etc. Deocamdată, nu putem să stabilim exact potenţialul copilului cu CES. Nu putem să oferim egal o metodologie, atât pedagogilor, cât şi familiilor implicate, dar tocmai de aceea este preţios programul pilot pe care îl prezentăm astăzi”, a declarat Nicolae Bucun, director adjunct al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei al Ministerului de profil.