Numărul sesizărilor depuse la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor a crescut cu 300% comparativ cu doi ani în urmă. Majoritatea petiţiilor se referă la neconformităţile admise pe etichetele produselor. Specialiştii atenţionează consumatorii să fie foarte atenţi la etichete şi să nu procure alimente cu eticheta deteriorată sau incompletă. Legislaţia Republicii Moldova ar trebui ajustată la cea europeană, care prevede indicarea pe etichetă a faptului dacă produsul conţine alergeni şi substanţe ce provoacă intoleranţă etc. Tema a fost abordată la un club de presă organizat de Fundaţia Est-Europeană în Moldova, transmite IPN.
Sergiu Lelic, şeful adjunct al Direcţiei relaţii cu clienţii la APC, a spus că cele mai multe sesizări ale consumatorilor se referă la produsele lactate „din viitor”, adică produse care au indicată o dată a producerii posterioară datei la care ajung pe raft. Cetăţenii devin tot mai responsabili şi au început să treacă de la practica de a se plânge doar pe reţelele de socializare la a transmite petiţii către autorităţi. Totodată, consumatorii au creat pe reţelele de socializare o listă neagră a agenţilor economici care înşală cumpărătorii, comit erori în etichetarea produselor şi încalcă legislaţia. Sergiu Lelic a subliniat că fiecare vânzător este obligat să sesizeze organele competente atunci când li se livrează produse nemarcate corespunzător. În cazul consumatorilor, APC le acordă sprijin să se adreseze în instanţele de judecată dacă au avut de suferit de pe urma încălcărilor comise de agenţii economici şi deja zeci de persoane au primit despăgubiri morale şi materiale.
În cadrul clubului de presă, Viorel Pârvan, responsabil pentru Centrul de Asistenţă a Consumatorilor din zona de centru a ţării, a spus că în baza celor peste 2200 de sesizări depuse se constată că majoritatea se referă la problemele privind informaţiile de pe eticheta produselor, cum ar fi lipsa termenului de valabilitate; lipsa totală a informaţiilor în special la produsele gătite sau preambalate; etichete netraduse în limba română etc. Consumatorii care au depistat produse necalitative sau neconformităţi pot sesiza experţii Centrului de asistenţă la linia fierbinte -022 233 200 sau pe pagina www.alegesanatos.md.
Rodica Eladi, asistentă de proiect, a precizat că mai mulţi producători, atunci când pregătesc etichete pentru lactate intenţionat induc în eroare consumatorii scriind cu litere mari, vizibile „Smântână”, „Caşcaval”, iar cu litere mai mici „Produs de...”, adică acele lactate conţin amestecuri de grăsimi vegetale şi nu sunt veritabile. Experta atenţionează cumpărătorii să fie atenţi la preţuri şi, dacă acestea sunt prea mici la caşcaval spre exemplu, atunci în majoritatea situaţiilor la vitrină este „produs de caşcaval”.
Experta a comparat legislaţia europeană cu cea moldovenească la capitolul etichetării şi a observat că în UE este reglementat strict ca pe produsul preambalat să se indice termenul până când trebuie consumat şi ce conţine. La fel, legislaţia europeană, spre deosebire de cea moldovenească, cere indicarea dacă lactatele conţin lapte praf şi în ce proporţie. Cât ţine de produsele procesate din carne, aşa ca salamurile, conservele etc. se reglementează care este conţinutul de carne, de apă, ţara de origine a materiei prime. Legislaţia UE nu permite ca produselor procesate din carne să li ser atribuie menţiunea: „pentru copii”. În opinia experţilor, acestea conţin prea mulţi aditivi alimentari ca să fie inofensive pentru copii. Spre deosebire de legislaţia europeană, legislaţia moldovenească nu obligă producătorii să indice dacă produsele conţin alergeni sau elemente care pot provoca intoleranţă – gluten, lactoză etc.
Experţii au comunicat că în ceea ce ţine de aditivii alimentari, consumatorii pot să-şi instaleze în telefon aplicaţia „Info E-uri”, care poate comunica toate informaţiile despre orice aditiv alimentar.