logo

Consumatorii de energie electrică vor avea mai multă informaţie despre drepturile şi obligaţiile pe care le au


https://www.ipn.md/ro/consumatorii-de-energie-electrica-vor-avea-mai-multa-informatie-despre-drepturil-7966_981822.html

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a lansat „Ghidul consumatorului de energie electrică”. Lucrarea are 160 de pagini, este structurată în 11 capitole şi cuprinde informaţii în ajutorul celor peste un milion 227 mii de consumatori. Ghidul a fost elaborat de specialiştii ANRE, cu sprijinul companiilor de consultanţă Sweco International AB (Suedia) şi Pierce Atwood (SUA), responsabile de implementarea proiectului de asistenţă tehnică acordat ANRE de către Agenţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională a Suediei (Sida), transmite Info-Prim Neo. Potrivit directorului ANRE, Marin Profir, ghidul va putea fi accesat şi on-line – www.anre.md. Versiunea electronică va fi actualizată în funcţie de schimbările în actele legislative şi normative în vigoare. Eulampie Donos, şeful Direcţiei juridice şi protecţie a consumatorilor şi unul dintre autorii ghidului, a atras atenţia asupra compartimentului ce se referă la încheierea contractelor între furnizori şi consumatori. „Astăzi în instanţele de judecată majoritatea litigiilor examinate în contenciosul administrativ sunt legate de furnizarea energiei sau a gazelor naturale. Noi atenţionăm consumatorii că, dacă în contracte ar fi stipulată o clauză prin care soluţionarea unor litigii s-ar face pe cale amiabilă, prin procedură extrajudiciară, ar avea de câştigat atât ei, cât şi furnizorii”, a subliniat Eulampie Donos. Lilian Barcaru, şeful Secţiei monitorizarea calităţii serviciilor, un alt autor al ghidului, a spus că scopul culegerii a fost de a reda într-un limbaj accesibil pentru consumatori legile energetice şi regulamentele ANRE. Nicolae Mogoreanu, preşedintele Asociaţiei consumatorilor de energie electrică, a salutat elaborarea unui asemenea îndrumar pentru consumatori, dar a regretat că ghidul nu include şi diferite studii de caz. „Ar fi fost mult mai bine pentru consumatori, dacă ANRE ar fi prezentat acele cazuri care se desprind din petiţiile trimise pe adresa agenţiei. Aceasta ar fi facilitat înţelegerea unor prevederi ale legilor şi regulamentelor”, a spus Nicolae Mogoreanu. Preşedintele Asociaţiei consumatorilor de energie electrică a mai spus că lucrarea conţine unele inexactităţi. Maia Laguta, preşedintele Asociaţiei Salvgardare, a spus că ghidul „protejează” mai mult furnizorii de energie şi mai puţin consumatorii. Dar a fost de acord cu faptul că e necesară elaborarea unei proceduri extrajudiciare de soluţionare a litigiilor apărute între consumatori şi furnizori. „Trebuie de văzut care este modalitate de întoarcere a prejudiciului adus consumatorilor. Au existat cazuri când am găsit modalitate de a soluţiona litigiul de comun acord, dar spre regret niciodată nu s-a întîmplat ca furnizorul de energie să recupereze prejudiciul adus consumatorului”, a spus Maia Laguta. Ghidul a fost editat în 1500 de exemplare şi va fi distribuit în mod gratuit organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor, sindicatelor, oficiilor comerciale teritoriale ale furnizorilor de energie electrică.