Consultările între Chişinău şi Tiraspol în domeniul învăţământului sunt trase pe linie moartă
https://www.ipn.md/ro/consultarile-intre-chisinau-si-tiraspol-in-domeniul-invatamantului-sunt-trase-pe-7967_996139.html
[Articol Info-Prim Neo din ciclul „20 de ani de la începutul războiului. Când va fi pace?”]
Chişinăul şi Tiraspolul nu pot ajunge la niciun punct comun în ceea ce priveşte cooperarea în domeniul învăţământului. Pe parcursul a peste 2 ani grupul de lucru de la Chişinău a solicitat peste zece întrevederi cu grupul similar de la Tiraspol, însă fără rezultat, a declarat viceministrul educaţiei, Loreta Handrabura, coordonatorul grupului de lucru de la Chişinău.
„De când coordonez grupul de lucru în domeniul educaţiei şi ştiinţei, noi am solicitat, prin intermediul Biroului de Reintegrare şi cu sprijinul OSCE, peste 10 întrevederi. Sub diverse pretexte, partea transnistreana nu a dat curs. Am avut o singură şedinţă în Germania, în septembrie 2011, când a avut loc Conferinţa privind măsurile extinse de consolidare a încrederii în procesul de soluţionare a conflictului transnistrean”, a menţionat viceministrul.
Loreta Handrabura spune că grupul de lucru de la Chişinău şi-a propus să examineze un şir de probleme în domeniul educaţiei, inclusiv ameliorarea situaţiei instituţiilor de învăţământ din stânga Nistrului, aflate în subordinea Ministerului Educaţiei, şi anume: arendarea edificiilor, plata pentru chirie, acces la mass-media, trecerea peste punctele de frontieră a materialelor didactice/metodice etc.
Alte probleme care ar trebui să fie discutate şi rezolvate sunt recunoaşterea actelor de studii, acreditarea Universităţii din Tiraspol şi implicarea instituţiilor de învăţământ superior din regiunea transnistreană în proiectele comunitare TEMPUS, Erasmus Mundus, Jean Monnet, Youth în Action etc. în consorţiu cu instituţiile din dreapta Nistrului.
„Îmi pun speranţa că noua conducere de la Tiraspol va fi mult mai receptiva şi va înţelege care este câştigul unui dialog eficient între părţi pe problemele comune din sistemul educaţiei. Or, soluţiile agreate de comun acord sunt în beneficiul copiilor, elevilor, studenţilor în primul rând, dar şi al părinţilor acestora, cadrelor didactice şi al altor actori care le aşteaptă”, a declarat Loreta Handrabura.
Pentru anul 2012, grupul de lucru de la Chişinău îşi mai propune, cu sprijinul Biroului Consiliului Europei, să elaboreze un studiu despre baza tehnico-materială, programele de studii, manualele şi cadrele didactice din instituţiile de învăţământ din regiunea transnistreană.
Viceministrul educaţiei a menţionat şi necesitatea organizării unui seminar de instruire privind recunoaşterea actelor de studii şi calificărilor, bazat pe practica internaţională. Un alt obiectiv este lansarea negocierilor în privinţa asigurării mobilităţii bilaterale a studenţilor şi cadrelor didactice din instituţiile de învăţământ de pe ambele maluri ale Nistrului.
Pe parcursul anului 2012 se mai propune să fie organizat un seminar cu privire la obiectivele şi avantajele Procesului de la Bologna, să fie promovate activităţi comune extracurriculare la nivelul învăţământului preuniversitar, precum şi alte activităţi ca de exemplu competiţii sportive, dezbateri etc.
„Ministerul Educaţiei va putea realiza acţiunile preconizate doar în condiţiile manifestării unei deschideri şi unui interes din partea administraţiei de la Tiraspol, precum şi prin contribuţia plenara a Biroului pentru Reintegrare în asigurarea condiţiilor optime pentru susţinerea unui dialog cu autorităţile autoproclamate din stânga Nistrului şi instituţiile de învăţământ din regiune”, a subliniat Loreta Handrabura.
Grupurile de lucru Tiraspol-Chişinău pe varii domenii activează în contextul promovării măsurilor de întărire a încrederii şi securităţii între cele două maluri ale Nistrului.
[Irina Ţurcanu, Info-Prim Neo]