logo

Consilierii municipali au păreri contradictorii despre bugetul mun. Chişinău pentru 2009


https://www.ipn.md/ro/consilierii-municipali-au-pareri-contradictorii-despre-bugetul-mun-chisinau-pent-7965_973669.html

Aleşii locali din Chişinău au păreri contradictorii despre bugetul municipiului pentru 2009, votat joi, 22 ianuarie, în primă lectură. Cu 27 de voturi pro, CMC a susţinut propunerea consilierului PCRM, Tatiana Cuneţchi, de a majora cu 314 mln lei atât veniturile, cât şi cheltuielile bugetare, faţă de cifrele înaintate de primarul general. Astfel, şi la venituri, şi la cheltuieli, bugetul pentru anul în curs este de 1,790 mlrd lei, transmite Info-Prim Neo. „[PCRM] a cerut insistent majorarea părţii de venituri şi cheltuieli cu circa 300 de mln lei, iar faptul că acest lucru a fost aprobat cu majoritate de voturi, spune că bani sunt, în ciuda faptului că executivul spune contrariul”, a declarat [Svetlana Popa, liderul fracţiunii]. „Ulterior noi vom spune, într-o conferinţă de presă, de unde pot fi luaţi aceşti bani, în cadrul fiecărei direcţii municipale”, a mai spus aceasta. [Mihai Ghimpu, preşedintele PL] crede că „majorarea bugetului cu 300 de mln este o decizie populistă în preajma alegerilor parlamentare”. „Tot timpul CMC cere de la primar. Odată ce majoritatea formată în consiliu votează un buget ireal, trebuie să-şi asume responsabilitatea politică. Fiindcă atunci când banii n-o să vină în buget, pentru că nu au de unde să vină, se vor reduce cheltuielile. Astfel, nu vor fi curăţate drumurile iarna, n-o să poată fi reparate acoperişurile şcolilor şi a grădiniţelor, n-o să fie măturate străzile. Dacă nu sunt venituri, de unde majorări?”, a declarat Ghimpu. [Oleg Cernei, consilier din partea fracţiunii AMN], califică bugetul ca fiind „mai mult un deviz de cheltuieli pentru fiecare subdiviziune, decât un buget al municipiului”. „Un buget poate fi numit acela când o parte din venituri sunt alocate pentru investiţii capitale, pentru construcţia fondului locativ, pentru infrastructură. Din păcate, avem un buget de consum, repartizat pe diferite domenii. Problema constă în politica statului faţă de alocaţiile bugetare. Trebuie modificată conceptual politica financiară prin care municipiului Chişinău să-i revină cel puţin 50% din acumulările pe care le face în bugetul de stat, aşa cum se procedează în alte capitale din lume. La noi este o discriminare faţă de municipiul Chişinău, deoarece pentru capitală se alocă numai 2 mln de lei. Aceasta este o sfidare şi o batjocură faţă de administraţia locală”, a declarat Cernei. [Alexandru Tănase, liderul fracţiunii PLDM], susţine că bugetul adoptat în această formulă „este o aventură, un document lipsit total de simţul realităţii”. „Am avut mari rezerve că vor fi posibilităţi de a acumula sursele stipulate chiar şi în varianta propusă de primarul general, dar cu atât mai multe dubii avem că acest lucru o să fie posibil de acumulat acum, când au fost adăugate încă 300 mln lei. Este o acţiune a fracţiunilor PCRM, PPCD şi PSD împotriva primarului general, deoarece el va fi obligat să execute acest buget, dar preţul pentru aceste acţiuni iresponsabile o să-l plătească toţi locuitorii municipiului Chişinău”, a spus Tănase. Potrivit lui [Emil Guţu, liderul fracţiunii PSD], în istoria municipiului Chişinău, acesta este primul buget adoptat fără deficit. „Bugetul propus în varianta iniţială a fost unul falimentar din start, care nu ne permitea să asigurăm nici cele mai minime necesităţi ale municipiului. A fost o continuare a practicii vicioase mai vechi a Primăriei, când se aproba un buget ireal de mic din start, pentru ca pe urmă executivul să raporteze în faţa cetăţenilor, consiliului şi a Guvernului că s-a supraîmplinit bugetul. În mede, bugetele în ultimii ani au fost supraîmplinite cu 30%, iar acest lucru arată o planificare extraordinar de defectuoasă. Prin adoptarea noului buget, am dorit să punem capăt acestei situaţii. Acesta este real şi poate fi executat. Este şi un buget la limită, dar cine nu-şi pune scopuri majore, nu le atinge niciodată”, a declarat liderul fracţiunii PSD. „Atunci când am pus unul lângă altul posibilităţile de colectare a impozitelor şi proiectele de consolidare bugetară care sunt în cadrul direcţiilor, am ajuns la o cifră rezonabilă”, a comentat [liderul fracţiunii PPCD, Alexandru Corduneanu]. „Suntem pe o linie de mică creştere faţă de anii precedenţi. Sunt nişte valori echilibrate, mai ales că am decis să nu avem nici măcar deficit bugetar – câte venituri atâtea cheltuieli. Probabil vom avea şi nişte depăşiri ale veniturilor pe parcursul anului, fiindcă multe venituri nu pot fi prevăzute la început de an, cum sunt cele provenite din privatizarea terenurilor sau a altor privatizări. Banii, dacă nu-i cauţi şi nu-i lucrezi, nici nu vor veni. Extinderea bazei fiscale, programul de consolidare bugetară, reducerea cheltuielilor – toate acestea înseamnă guvernare performantă”, a spus Corduneanu. [Eduard Muşuc, preşedintele CMC] a comentat la acest subiect: „Bugetul din 2008 a fost nu doar deficitar, dar şi falimentar, care nu a rezolvat multe din problemele municipalităţii. Nu puteam aproba un buget care nu prevede o dezvoltare a municipiului. Aprobarea bugetului pentru 2009 în prima lectură vorbeşte despre aceea că ne-am pus nişte scopuri mai ambiţioase, am planificat o dezvoltare. Decizia care s-a luat este una corectă, iar executivul trebuie să depună un efort pentru ca situaţia economico-financiară să arate mai bine decât arată azi”. „Am aprobat un buget mai bun decât ni s-a propus”, a spus preşedintele consiliului. [Dorin Chirtoacă, primarul municipiului Chişinău] a spus despre creşterea veniturilor şi a cheltuielilor cu 300 de mln că „este prea mult în condiţiile actuale”. „Cele mai optimiste scenarii nu arată un asemenea flux financiar în cadrul Primăriei. Este bine să plecăm de la prognozele specialiştilor şi, în cazul în care vom avea mai mulţi bani, vom putea să-i redirecţionăm după aceea. Riscul este să fie utilizaţi mai mulţi bani pentru acoperirea pretinselor datorii la „Termocom” şi executarea unor decizii de judecată date abuziv. Ulterior gruparea majoritară ar putea să utilizeze banii nu pentru dezvoltarea municipiului, ci pentru a facilita situaţia unor monopolişti precum este Termocom. Bugetul trebuie să fie unul corect, bazat pe surse reale de venit”, a adăugat edilul. Bugetul urmează să fie votat şi în a doua lectură. Deocamdată nu a fost anunţată data şedinţei.