logo

Conducătorii auto din Chişinău sunt de acord să plătească o taxă pentru parcare, doar să evite ambuteiajele


https://www.ipn.md/ro/conducatorii-auto-din-chisinau-sunt-de-acord-sa-plateasca-o-7967_979720.html

Conducătorii auto din mun. Chişinău spun că cea mai mare bătaie de cap pentru ei sunt ambuteiajele şi starea proastă a drumurilor. Totodată, automobiliştii sunt de acord să fi instituite taxe pentru parcare şi parcaje din faţa oficiilor în timpul zilei. Opiniile şoferilor au fost expuse în cadrul unui studiu efectuat de asociaţiile obşteşti „Viitorul Verde” şi Organizaţia Teritorială Chişinău a Mişcării Ecologiste din Moldova. Studiul a fost prezentat joi, 24 decembrie, la Agenţia de presă „Info-Prim Neo”. Potrivit autorilor, studiul a fost efectuat pe un eşantion de 400 conducători auto din mun. Chişinău. Vladimir Garaba, preşedintele Organizaţiei Teritoriale Chişinău a Mişcării Ecologiste din Moldova, a declarat la lansarea raportului că o soluţie pentru combaterea fenomenului parcării neautorizate în capitală ar fi pârghiile economice. „Peste 100 mii de automobile sau 70% zilnic sunt parcate neautorizat. Am propus administraţiei capitalei să fie instituită plata pentru parcarea în faţa oficiilor, care îngreunează traficul. În urma unui calcul matematic, am stabilit că şoferii ar accepta o taxă de circa 2,5 lei pe oră”, a spus Garaba. O altă problemă menţionată în studiu ţine de lipsa reţelei de colectare şi prelucrare a anvelopelor uzate şi a acumulatoarelor care sunt aruncate oriunde, devinind o sursă puternică de poluare a mediului. Studiul mai arată că doar 47% din şoferi îşi spală automobilele la spălătorii autorizate, ceilalţi în locuri improvizate sau în curte. „Chiar şi apele uzate de la spălătorie ajung în râul Bâc, nemaivorbind de spălarea maşinilor direct pe malul râului”, a subliniat Garaba. Ecologiştii au mai înaintat primăriei o schemă de transport cu bicicleta în toate sectoarele oraşului. Majoritatea respondenţilor sondajului au afirmat că bicicliştii care circulă pe stradă nu le provoacă probleme în trafic şi doar câţiva au afirmat că aceştia trebuie excluşi din trafic. Calculele aproximative arată că un automobil din Chişinău parcurge zilnic în medie 40 km. Raportat la numărul total de automobile aflate în circulaţie, consumul total de carburanţi constituie 66 mii litri zilnic. Concluziile şi recomandările expuse în raport urmează să fie întocmite sub forma unui caiet de sarcini, care va fi înaintat primăriei capitalei pentru elaborarea programului de dezvoltare a transportului urban. Studiul a fost elaborat în perioada octombrie-noiembrie 2009, în cadrul proiectului „Aer curat pentru chişinăuieni”, finanţat de Inspectoratul Ecologic de Stat.