logo

Condițiile în care pacienții au acces la propriile date medicale


https://www.ipn.md/ro/conditiile-in-care-pacientii-au-acces-la-propriile-date-medicale-7978_1046524.html

Dezvoltarea tehnologiilor informaționale ar trebui să permită, în mod firesc, un acces mai larg și mai rapid la informație. Mai ales când este vorba despre date care îi vizează direct pe solicitanți, cum ar fi accesul la propriile date medicale. În multe țări, pacienții demult le pot accesa în format electronic, chiar de acasă sau de oriunde există un calculator cu acces la internet, fără a deranja personalul medical. În Moldova, oamenii încă trebuie să se deplaseze la instituția medicală. Mai mult, trebuie să respecte proceduri și formalități care le iau din timp și, uneori, pot genera și confruntări cu medicii, pe care nu și le doresc. În timp ce autoritățile dau asigurări că accesul pacientului la propriile date din documentația de evidență medicală este asigurat fără limitări, experții în politici de sănătate cred că unele prevederi sunt depășite și necesită modificate.

Proceduri prevăzute de lege

Într-un răspuns oferit Agenției de presă IPN, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale precizează că, în conformitate cu prevederile Legii privind drepturile și responsabilitățile pacientului, pacientul are dreptul la opinie medicală alternativă și primirea recomandărilor altor specialiști, la solicitarea sa ori a reprezentantului său legal. În conformitate cu prevederile Legii cu privire la exercitarea profesiunii de medic, medicul nu poate împiedica pacientul în alegerea unui alt medic curant.

Potrivit Ordinului (din 2010) cu privire la asigurarea accesului la propria informație medicală și lista intervențiilor medicale care necesită perfectarea acordului informat, responsabil de asigurarea accesului la datele medicale ale pacientului este conducătorul instituției medico-sanitare. Informația poate fi oferită sub forma unui rezumat în scris, la cererea în scris sau verbală a solicitantului (extras din fișa medicală de ambulatoriu sau de staționar (F 027 e) și/sau copia oricărei părți din propriile date și dosare medicale). În cazul când informația este deja disponibilă, se efectuează mențiunea respectivă în documentația de evidență medicală primară și confirmarea primirii informației prin semnătura solicitantului și conducătorului instituției medico-sanitare sau subdiviziunii, după caz.

În cazul când informația solicitată necesită timp pentru pregătire, va fi pusă la dispoziția solicitantului, în baza cererii în scris, nu mai târziu de 15 zile de la înregistrarea cererii. Cererea se întocmește pe numele conducătorului instituției medicale și se depune la cancelaria/secretariatul instituției. Persoana responsabilă de eliberarea informației din dosarul medical, desemnată prin ordinul conducătorului instituției medico-sanitare, va asigura eliberarea informației solicitate prin cerere.

Solicitat de IPN după un caz în care registratorul i-a recomandat pacientului să se programeze la mediul de familie pentru a obține permisiunea de a face o copie din propria fișă medicală pentru a consulta opinia altui specialist, vicedirectorul Asociaţiei Medicale Teritoriale Centru, Alexandru Barbăroşie a spus că pacientul poate obţine copia oricărei părţi din propriile date şi dosare medicale în modul stabilit de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. Registratorul, conform obligaţiunilor, ca salariat fără studii medicale, n-a avut competenţa să rezolve problema accesului pacientului la propriile date medicale, de aceea propunerea de a se adresa către medicul de familie a fost corectă. Medicul de familie este specialistul de prim contact la care apelează persoana şi care are obligaţia de acordare a asistenţei medicale primare şi, după caz, de a organiza accesul la celelalte tipuri de asistenţă şi servicii medicale prevăzute de Programul unic. În lipsa circumstanțelor urgenței medico-chirurgicale, solicitantul urma să se adreseze medicului de familie în baza unei programări prealabile.

Întrebat cât de corectă i se pare această procedură, în condițiile în care informarea medicului de familie despre decizia de a consulta un alt medic ar putea prejudicia relația de viitor cu acesta, Alexandru Barbăroşie a menționat că situații în care pacienții solicită opinie alternativă de la alți prestatori de servicii medicale, publici sau privați, din clinici medicale din țară sau de peste hotarele Republicii Moldova, au loc. Aceste situații nu provoacă nemulțumirea personalului medical sau alte reacții negative. Mai mult ca atât, astfel de opinii ale specialiștilor calificați  pot contribui la rezolvarea unor cazuri clinice mai complicate, a menționat vicedirectorul Asociaţiei Medicale Teritoriale Centru, recomandând pacienților să comunice cu medicul despre problemele și așteptările pe care le are.

Ancorați în veacuri demult apuse

Ordinul din 2010 cu privire la asigurarea accesului la informația privind propriile date medicale și lista intervențiilor medicale care necesită perfectarea acordului informat este unul depășit, crede Ala Nemerenco, expertă în politici de sănătate. Ala Nemerenco afirmă că trăim în era tehnologiilor și dacă ne învârtim în jurul procedurilor birocratice precum „cerere în scris” pentru obținerea datelor și confirmarea primirii informației prin semnătura solicitantului și conducătorului instituției medico-sanitare, se fură din timpul medicilor și al pacienților. Atunci când se eliberează o parte din dosarul medical este normal să se facă o înscriere, dar astăzi, în era copiatoarelor, nimeni nu mai extrage părți din dosar, ci se fac copii.

Ala Nemerenco afirmă că este dreptul fiecărui pacient să aibă acces la orice informație despre sănătate sa, rezultatele analizelor, investigațiilor și tratamentelor administrate. În toată lumea există sisteme informaționale prin intermediul cărora pacienții își accesează datele medicale prin portaluri, nederanjând personalul medical. Experta spune că noi am rămas ancorați încă în veacuri demult apuse, când încă se desemnează o persoană responsabilă de eliberarea informației prin ordinul conducătorului instituției medico-sanitare, ceea ce este birocrație și tocare de timp și nervi. „Este timpul ca ministerul să-și alinieze politicile la cele internaționale creând sisteme informaționale viabile”, spune experta.

Ala Nemerenco crede că eliberarea unei copii poate și trebuie să fie simplificată, să nu mai fie necesară semnătura pacientului, ci doar verificarea identității celui care solicită informația, pentru a asigura confidențialitatea și siguranța că informația nu va nimeri în mâini străine.
 

Maria Procopciuc, IPN