logo

Comunicarea şi transparenţa asigură durabilitatea financiară a ONG-urilor, opinii


https://www.ipn.md/ro/comunicarea-si-transparenta-asigura-durabilitatea-financiara-a-ong-urilor-opinii-7967_991044.html

ONG-urile ar trebui să construiască o punte mai trainică de comunicare cu sectorul privat şi autorităţile publice şi să-şi transparentizeze activitatea mai mult pentru o mai bună colaborare cu finanţatorii locali şi pentru a-şi asigura durabilitatea financiară. Opinii în acest sens au fost expuse de reprezentanţi ai societăţii civile, autorităţilor publice şi ai mediului de afaceri, în cadrul Clubului de Presă al Societăţii Civile, notează Info-Prim Neo. În cadrul celei de-a doua şedinţe a Clubului, cu genericul „Sectorul privat şi ONG-urile. Posibilităţi de colaborare”, au fost discutate modalităţi de îmbunătăţire a colaborării dintre societatea civilă şi finanţatorii interni, finanţatori şi autorităţile publice, inclusiv cele fiscale. „Pentru activitatea eficientă a organizaţiilor sectorului neguvernamental ar trebui asigurată durabilitatea financiară a acestora. Ca şi în alte ţări, în primii ani de la înfiinţarea ONG-urilor, activitatea acestora este sprijinită de finanţatorii străini, însă cu timpul ei se retrag. De aceea ar trebui ca societatea civilă să iniţieze şi să dezvolte parteneriate cu sectorul privat din interior, în scopul colaborării”, a declarat Anatol Beleac, director adjunct al Academiei pentru Dezvoltare Educaţională (AED). Ina Vuticarov, psiholog în cadrul SIDO-SRM, a menţionat că 80 la sută din oamenii de afaceri din Moldova doresc să rămână în anonimat în momentul în care fac o donaţie unei organizaţii nonguvernamentale. Potrivit ei, motivul ţine în special de faptul că autorităţile publice percep taxe pentru donaţiile din partea oamenilor de afaceri şi manifestă suspiciuni privind actele de binefacere din partea acestora. Ghenadie Rusu, reprezentant al firmei Invest Credit, a declarat că se simte descurajat de procedurile pe care trebuie să le treacă în autorităţile fiscale privind donaţiile pe care le face compania şi el personal, în calitate de persoană fizică. Potrivit lui, cu toate diferenţele în activitatea sectorului asociativ şi cel privat, ambele au scopuri comune legate de rezolvarea prolemelor sociale ale oamenilor. În acelaşi timp, şi sectorul asociativ urmează să-şi perfecteze procedurile de iniţiere a parteneriatelor cu mediul de afaceri, potrivit anumitor criterii bine conturate, spune Ghenadie Rusu. „Există câteva criterii pe care se bazează cei din sectorul privat atunci când i-au decizia de a susţine sau nu un ONG. În primul rând, ONG-urile ar trebui să-şi construiască strategia de comunicare prin zidirea relaţiilor personale cu reprezentanţii companiilor şi să asigure transparenţa maximală a activităţii pentru ca donatorii să vadă foarte clar pentru ce s-au cheltuit banii”, a spus el. Potrivit managerului relaţii cu publicul de la Moldova Agroindbank, Svetlana Rudenco, o instituţie bancară se bazează pe mai multe criterii atunci când alege să finanţeze un proiect. Acesta trebuie să aibă un impact social mare, să fie previzibil şi să aibă o rezonanţă semnificativă în societate, pentru că banca are drept scop şi promovarea propriei imagini prin aceste proiecte. Activitatea Clubului de Presă al Societăţii Civile este sprijinită financiar de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului AED Consolidarea Societăţii Civile în Moldova.