Compania Națională de Asigurări în Medicină declară anul 2024 „Anul pacientului asigurat”. Eforturile instituției vor fi îndreptate spre reducerea fenomenului corupției în sistemul ocrotirii sănătății. O atenție deosebită va fi acordată documentării sesizărilor despre solicitarea sau acceptarea de plăți necuvenite pentru prestarea serviciilor medicale garantate persoanelor asigurate. „Nu este normal ca persoana asigurată să fie impusă sau să i se ceară, să fie o estorcare de resurse financiare suplimentare atât timp cât serviciul medical sau medicamentul este garantat și achitat de către CNAM”, a menționat directorul CNAM, Ion Dodon, la o discuție cu jurnaliștii, transmite IPN.
„Ne propunem ca, garantând o calitate și o accesibilitate mai înaltă la servicii medicale pentru persoanele asigurate, să avem și un flux mai mare de persoane care achită prime de asigurare obligatorie de asistență medicalăˮ, a menționat directorul CNAM.
Angajații instituției vor efectua evaluări tematice inopinate la prestatorii de servicii medicale pentru a preveni și a combate cazurile de încălcare a drepturilor și intereselor legitime ale pacientului. „Intenționăm ca periodic reprezentanții companiei din teritoriu să meargă în instituțiile medicale, în unitățile farmaceutice să verifice dacă, de exemplu, sunt rânduri mari sau pacientului nu i se acordă serviciile medicale sau pacientul este trimis la o altă instituție sau în alt mod i se încalcă drepturile sau interesele sale legitimeˮ, a explicat Ion Dodon.
Pacienții vor fi încurajați să depună petiții în scris sau să sune la CNAM pentru a reclama pretinsele acțiuni ilegale în privința lor. „Vom informa mai bine populația privind drepturile și obligațiile sale. O persoană care este bine informată, care își cunoaște drepturile, se poate mai ușor apăra. Și vom stimula fenomenele din sistemul sănătății care sunt benefice, care sunt orientate spre apărarea și realizarea drepturilor persoanelor asigurate și a familiilor lorˮ, menționat Ion Dodon.
De asemenea, CNAM își propune să încurajeze dezvoltarea asociațiilor de pacienți, pentru a asigura o voce puternică și reprezentativă a intereselor acestora în cadrul sistemului de sănătate. Prin implicarea societății civile în procesul decizional, se va consolida transparența și responsabilitatea în administrarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală. Acest fapt va duce la o utilizare mai eficientă a mijloacelor financiare acumulate și la o gestionare mai bună a sistemului, a mai spus directorul instituției.