logo

Clienții păgubiți de la MAIB și nu și-au recuperat pierderile, declarație


https://www.ipn.md/ro/clientii-pagubiti-de-la-maib-si-nu-si-au-7967_1069461.html

Veaceslav Șevciuc, reprezentantul a circa 20 de clienți păgubiți în urma jafului de la Moldova-Agroindbank, susține că aceștia au primit până în prezent doar prima tranșă, în valoare de 500 de mii de lei, iar restul valorii prejudiciului nu a fost achitat nici până în prezent. Clienții păgubiți afirmă că, între timp, au ieșit la iveală mai multe fapte care vin să confirme cele declarate de ei anterior, și anume că jaful de la MAIB a fost organizat din interiorul băncii. Clienții se declară determinați să protesteze până la recuperarea integrală a prejudiciului.

Într-o conferință de presă la IPN, Veaceslav Șevciuc a declarat că clienții s-au adresat băncii cu propunerea de a încheia un acord de împăcare. Și deși banca a venit cu asigurări în acest sens, nu s-a ținut de cuvânt. Cu greu, clienții păgubiți au obținut o ședință de lucru cu comitetul de conducere al băncii, pe 4 septembrie. Banca a venit cu regrete, scuze de rigoare și a spus că lucrează la identificarea unei soluții, care urma să fie prezentată pe 13 septembrie. Ca urmare a discuțiilor, s-a decis ca protestele să fie suspendate. Însă pe 13 septembrie, comitetul de conducere, cu care clienții discutase anterior, nu s-a prezentat, ci au fost delegate trei persoane fără putere de decizie. Soluția nu a fost oferită.

„Banca induce în eroare nu doar presa, în comunicatele către acționari se conțin aceleași declarații false. Banca nu dorește să încheie acest litigiu în mod amiabil, motiv pentru care vor fi continuate protestele până la achitarea integrală a prejudiciului”, a menționat Veaceslav Șevciuc.

În ceea ce ține de anchetă, Veaceslav Șevciuc a spus că a fost pornit un proces penal, ulterior însă a fost anulat. După lungi insistențe, ieșiri în presă și adresări către structurile statului, la începutul lunii octombrie „ordonanța ilegală a fost anulată și a fost dispusă reînceperea procesului penal pentru inacțiunile băncii, prin prisma articolului din Codul Penal – Gestiunea defectuoasă sau frauduloasă a băncii, a societății de investiții, a societății de asigurări”. Într-un final clienții păgubiți au fost chemați la organul de poliție pentru explicații, pentru a depune cereri etc.

„Avem toate probele și motivele ca persoanele de răspundere din cadrul băncii să fie trase la răspundere penală pentru aceste acțiuni organizate și pentru această neglijență, care se referă la respectarea unor normative elementare”, a mai spus Veaceslav Șevciuc. Clienții planifică să solicite o expertiză judiciară independentă pentru a estima în ce măsură banca a asigurat paza bunurilor clienților.

În noaptea de 5 spre 6 iulie, din filiala Chișinău-Buiucani a BC „Moldova Agroindbank” SA, amplasată pe str. Ion Creangă nr. 78, mun. Chișinău, din camera special amenajată pentru păstrarea casetelor de siguranță, persoane necunoscute au sustras din 84 de casete individuale mijloace financiare, bunuri materiale, bijuterii și acte, după care au părăsit locul faptei. Poliția a stabilit că infractorii au pătruns în bancă prin tăierea gratiilor de la geam și forțarea acestora, precum și prin deteriorarea lacătului de la camera special amenajată.