logo

CJI constată favorizarea anumitor concurenţi electorali la unele posturi


https://www.ipn.md/ro/cji-constata-favorizarea-anumitor-concurenti-electorali-la-unele-posturi-7965_990262.html

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) constată anumite schimbări în comportamentul instituţiilor mass-media monitorizate. „Referitor la comportamentul presei audiovizuale nu mai este situaţia aşa cum a fost în primele două săptămâni, când declaram că majoritatea instituţiilor media reflectă corect şi echidistant. Dacă din punctul de vedere al respectării standardelor, principiilor deontologice, probleme sunt mai puţine, cu excepţia unui singur post TV, totuşi putem remarca o anumită favorizare a anumitor concurenţi la unele posturi şi acestă favorizare se efectuează prin frecvenţa ştirilor cu prezenţa acestor actori electorali”, a declarat, miercuri, la o conferinţă de presă directorul CJI, Nadine Gogu,citată de Info-Prim Neo. Potrivit raportului de monitorizare, postul privat cu acoperire naţională, Prime TV, reflectă campania electorală cu respectarea standardelor profesionale. Judecând după apariţia concurenţilor electorali, a fost constatată o anumită favorizare a candidaţilor PDM în ştiri. Postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să promoveze deschis PCRM, nu doar prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin modul de abordare a subiectelor. Totodată, majoritatea ştirilor puse pe post de NIT în perioada de referinţă au fost părtinitoare, fiind utilizate caricaturi şi imagini de arhivă cu scopul discreditării anumitor actori politici. Postul cu acoperire regională N4 favorizează uşor PLDM atât prin materiale electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat. Posturile Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament echilibrat, fără abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. „Ziarele monitorizate nu sunt axate pe informare despre campania electorală, ci mai mult pe analiza campaniei. Sunt publicate mai multe materiale de opinie decât ştiri despre campanie, ceea ce într-o oarecare măsură îi lipseşte pe cititorii acestor publicaţii de informaţii care i-ar putea ajuta să-şi cunoască mai bine drepturile în calitatea lor de alegători şi să-şi poate exercita aceste drepturi”, a declarat Petru Macovei, expert mass-media. Petru Macovei a menţionat că ziarele Adevărul, Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău au reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali. Nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. Totodată, publicaţiile Moldova Suverană şi Nezavisimaya Moldova au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali, în special PL, PLDM şi PDM. Petru Macovei a mai adăugat că în ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta informaţii mai mult unilaterale, bazate pe o singură, sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, este deseori peiorativ. Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte cel de-al doilea raport de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală. Al doilea raport reflectă perioada de monitorizare 2 – 15 mai. Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei.