logo

Circa 20 de raioane din Moldova au deficit de locuri libere în grădinițe, studiu


https://www.ipn.md/ro/circa-20-de-raioane-din-moldova-au-deficit-de-locuri-libere-in-gradinite-studiu-7967_1028061.html

Circa 20 de raioane din Republica Moldova se confruntă cu un deficit de locuri libere în grădinițe. În anul 2014, în 155 de localități din țară nu existau instituții de educație timpurie. Numărul total de copii în aceste localități se apropie de trei mii, dintre care aproape două mii frecventează instituții de învățământ preșcolar din alte localități sau grupe pregătitoare formate în gimnazii. Acestea sunt datele unui studiu ce evaluează sistemul de învățământ preșcolar, elaborat cu suportul UNICEF, transmite IPN.

Studiul arată că oferta de locuri în grădiniţe nu ține pasul cu cererea în continuă creștere. La Chișinău rata ocupării este de 108%, ceea ce indică o supra-încărcare a grupelor. Per total, aproape 1400 de copii sunt în așteptarea unui loc la grădiniță, majoritatea fiind din Chișinău, Anenii Noi și Călărași.

Bogdan Belciu, reprezentantul organizației „PriceWaterhouseCoopers”, care a realizat studiul, a notat că, dacă la Chișinău ratele de înscriere sunt mari, grădinițele și creșele sunt supra-aglomerate, în alte zone din țară ratele de ocupare sunt mult mai mici. Oportunitățile de înscriere în grădinițe par a fi limitate pentru familiile sărace, care reprezintă 15% din familiile din Moldova.

Studiul mai arată un nivel redus de integrare a copiilor cu dizabilități. Rata de înscriere a acestor copii este de circa 40%. „Chiar și acei care sunt înscriși într-o proporție pe care am estimat-o la 75% frecventează instituții obișnuite, nu unități care să fie specializate pentru copii cu dizabilități”, a afirmat Bogdan Belciu.

Cercetarea relevă faptul că majoritatea instituțiilor de învăţământ preșcolar din Moldova au nevoie de investiții în infrastructură, în special în mediul rural. Există o lipsă semnificativă de materiale didactice și de dotări speciale pentru dezvoltarea copiilor de vârstă preșcolară, iar activitățile educaționale nu sunt adaptate fiecărei categorii de vârstă, neoferind varietate copiilor în orarul lor zilnic.