logo

Chişinăul este unica capitală în care taximetrele nu au aparate de casă


https://www.ipn.md/ro/chisinaul-este-unica-capitala-in-care-taximetrele-nu-au-aparate-7967_959287.html

Statutul Chişinăului de capitală unică în care taximetrele nu utilizează aparate de casă cu memorie fiscală s-ar putea schimba în circa jumătate de an, a declarat pentru Info-Prim Neo şeful adjunct al Direcţiei principale a transportatorilor a Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, Nicolae Şalari. Până atunci, taximetriştii din Chişinău şi din R. Moldova în ansamblu vor continua să stabilească preţuri arbitrare pentru călătorii şi să achite impozite după principiul mediei aritmetice a veniturilor. Potrivit lui Şalari, noua variantă a Regulamentului transporturilor auto de pasageri şi bagaje, care se află la Guvern pentru aprobare, prevede modificări la capitolul prestări servicii de transportare a pasagerilor, inclusiv instalarea obligatorie în taximetre a aparatelor de casă cu memorie fiscală. În acelaşi timp, preşedintele Comisiei parlamentare pentru politica economică, buget şi finanţe, Nicolae Bondarciuc, a declarat pentru Info-Prim Neo că la moment legislaţia permite ca taximetrele să nu fie dotate cu aparate de casă şi să activeze în lipsa acestora. Întrebat dacă se prevăd modificări ale legislaţiei, Bondarciuc a spus că deocamdată nu există nici un proiect de lege în acest sens. În lipsa prevederilor speciale, impozitele sunt achitate în conformitate cu modul în care activează serviciile de taximetrie – în bază de patentă sau în bază de licenţă, a declarat reporterului Info-Prim Neo inspectorul principal fiscal al Inspectoratului Principal Fiscal de Stat (IPFS), Alexei Sochircă. Astfel, firmele care deţin licenţe achită impozite în mărime de 15 la sută din venit, iar venitul este stabilit în baza declaraţiilor acestora, deoarece nu există o evidenţă a numărului de călători transportaţi, a kilometrajului parcurs şi a banilor încasaţi. Sochircă afirmă că impozitele se calculează din media veniturilor arătate de serviciile de taximetrie. „Avem stringentă nevoie de un instrument prin care să calculăm impozitele reale din venituri reale”, a spus Sochircă. Statisticile demonstrează că în municipiul Chişinău activează circa 600 de taximetrişti în baza de patente de întreprinzător, care nu au obligaţiunea de a folosi aparatul de casă şi control. Solicitată de Info-Prim Neo, şefa Secţiei impozite, tarife, taxe municipale şi preţuri din cadrul Direcţiei municipale Economie, reforme şi relaţii patrimponiale, Olga Verdeş, a declarat că subdiviziunea pe care o conduce nu are nimic în comun cu activitatea serviciilor de taximetrie şi stabilirea preţurilor şi impozitelor, făcând trimitere la IPFS şi Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţii. La rândul său, şeful Inspectoratului Fiscal de Stat Chişinău, Procopie Duca, a declarat că lipsa aparatelor de case cu memorie fiscală permite agenţilor economici din acest domeniu să diminueze suma impozitelor achitate în buget. În conformitate cu legislaţia în vigoare privind patenta de întreprinzător, asupra titularilor de patentă nu se răsfrânge obligaţiunea de a utiliza aparatul de casă şi control, a spus Procopie Duca. Anterior, în şedinţa în plen a Parlamentului, deputatul Dumitru Diacov a declarat că Chişinăul este singura capitală din lume în care preţurile se stabilesc „după cum le trăsneşte prin cap taximetriştilor”. Diacov s-a arătat nedumerit că la Chişinău nu există o structură care ar insista asupra dotării taximetrelor cu aparate de casă, pentru ca pasagerii să nu negocieze cu taximetristul preţul, dar să plătească conform indicaţiilor aparatului de taxare. Şeful IPFS, Sergiu Puşcuţă, a spus că în activitatea de taximetrie trebuie folosite maşinile de casă şi control. Totodată Puşcuţă a declarat că până în iulie 2005 în R. Moldova nu era certificat nici un aparat de casă şi control care putea fi folosit ca aparate de taxat. În acelaşi timp, şeful adjunct al Direcţiei principale a transportatorilor a MTGD, Nicolae Şalari, susţine că există 2-3 agenţi economici dispuşi să instaleze aparate de casă pe toate taximetrele, intenţie blocată de lipsa unei decizii în acest sens. La moment, 264 de agenţi economici care dispun de 2500 de automobile prestează rute ocazionale, turistice sau în regim de taxi.