logo

Chișinău – capitală turistică


https://www.ipn.md/ro/chisinau-capitala-turistica-7978_1102786.html

În municipiul Chișinău agențiile de turism au prestat, în ianuarie-septembrie 2023, servicii turistice pentru 324,3 mii de turiști, cu 13,5% mai mult în comparație cu aceiași perioadă a anului 2022. Se atestă o creștere a numărului de turiști cazați în municipiul Chișinău, cu 38,8% în comparație cu anul 2022, dintre care majoritatea vizitează Chișinău pentru recreere și 1,1% sunt persoanele care au sosit cu scop de afaceri. Turiștii care vin în oraș sunt predominant cetățeni din țările vecine, precum România și Ucraina. Despre situația în domeniul turismului din Chișinău și perspectivele de dezvoltare am vorbit cu șeful Direcției generale economie, comerț și turism, Roman Vitiuc.





Atracții turistice

Faima de „Capitală verde” europeană determină un interes sporit al vizitatorilor față de parcurile din oraș. Totodată, atracțiile tradiționale, cum este Arcul de Triumf, Clopotnița din scuarul Catedralei, clădirea Primăriei municipiului Chișinău rămân a fi bijuteriile arhitecturale cele mai des admirate de oaspeții orașului. Strategia de Dezvoltare a Turismului, elaborată în anul 2022 de către Primăria municipiului Chișinău, împreună cu experții interni și peste hotare, propune extinderea zonei turistice dincolo de zona centrală a orașului. „Noi dorim să oferim posibilitatea ca turiștii să exploreze nu doar centrul Chișinăului, dar ca aceștia să meargă și în sectoarele orașului, să meargă de la sectoare deja înspre suburbii, anume cu scopul de a majora perioada de ședere a turistului în raza municipiului Chișinău. Cu cât mai mult timp petrece turistul în Chișinău, cu atât mai mult venit are businessul local din aflarea acestui turist. Până la aprobarea strategiei, perioada de ședere a turiștilor în municipiul Chișinău era de circa două zile. La momentul actual, conform ultimelor date, constatăm că perioada de ședere a crescut până la 3-4 de zile în medie, fapt ce este îmbucurătorˮ, a declarat șef al Direcției generale economie, comerț și turism.

Roman Vitiuc a menționat că se propune valorificarea obiectivelor turistice de renume care duc la faima Moldovei, precum cramele din apropierea nemijlocită a Chișinăului, cum este Cricova și Mileștii Mici. Pe platforma electronică de promovare a turismului din Chișinău se face referire la aceste obiective ca fiind o posibilitate de vizită la o distanță de o oră de la centrul orașului istoric. În același timp, se propune valorificarea și potențialul zonei Parcului Nistrean de la Vadul lui Vodă, care ar putea fi o atracție balneară de odihnă.



Harta turistică „Chisinau City Map”, distribuită gratuit tuturor doritorilor în Centrul de Informare Turistică din Chișinău, permite turiștilor să se orienteze în oraș și să găsească cele mai importante puncte de atracție turistică. Roman Vitiuc a spus că în scurt timp va fi lansată harta turistică 3D care este susținută de realitatea virtuală. Pentru a utiliza această hartă, persoana trebuie să instaleze pe telefonul mobil o aplicație. Utilizatorul deschide aplicație, plasează camera telefonului pe imaginile acestei hărți și poate vizualiza toate obiectivele turistice care sunt pe hartă în format 3D. Plus la aceasta, obiectivele vor fi însoțite și de descrierea în format audio. Pe harta se află și un QR code pe care scanând, apare un video clip de promovare a Chișinăului.



Descoperă Chișinăul

Proiectul de promovare a culturii și turismului în capitală „Descoperă Chișinăul mergând pe josˮ prevede plăcuțe cu un QR cod și conexiunea NFC, instalate pe indicatoarele unde scrie denumirea străzilor. Scanând codul, trecătorul va descoperi informații relevante despre obiectivele turistice care se găsesc în nemijlocita apropiere a zonei. În prezent sunt instalate peste 80 de plăcuțe pe cele mai importante străzi din fiecare sector al orașului. Este un proiect care continuă, se planifică acoperirea întregului teritoriu al orașului cu astfel de plăcuțe.



Proiectul de orientare turistică „You are Here!ˮ cuprinde circa 20 de plăcuțe din alamă cu QR cod, care au marcate pe suprafața lor obiective turistice din apropiere și sunt gravate cu denumirile străzilor. QR codul scanat direcționează solicitantul pe platforma visit.chisinau.md unde sunt descrise obiectivele istorice și culturale care se află în raza de 500-1000 de metri. Roman Vitiuc a menționat că a fost „o idee mai nonconformistăˮ, precizând că, de regulă, toți indicatorii de orientare turistică sunt amplasați pe panouri publicitare sau hărți mari pe străzi. Astfel, a fost luată decizia de a veni cu ceva inovativ și s-a mers pe soluția de a încorpora indicatorii de orientare turistică nemijlocit în trotuar, prin copierea formei pavajului și incrustarea unei plăci care să iasă în evidență, nepoluând vizual orașul. Proiectul, de asemenea, va avea continuitate și deja a apărut o inițiativă de a instala la aeroport o placă cu toate punctele „You are Here!ˮ din Chișinău.

Un alt proiect, Troleibuzul turistic, a fost lansat în anul 2021 și treptat s-a dezvoltat în alte proiecte municipale, cum ar fi excursii tematice dedicate medicilor celebri, cuplurilor vestite, femeilor renumite din Chișinău. Circa 10 mii de pasageri au beneficiat de experiența de a călători cu troleibuzul turistic pe parcursul acestor ani. Treptat, fluxul de turiști a scăzut, deoarece toți mai mulți pasageri au învățat traseul, așa că pe 20 aprilie 2024 va fi lansată a doua rută turistică, cu alt itinerar. El va uni într-o axă istorică Primăria – Sala cu Orgă – Teatrul Național „Mihai Eminescu” – Piața Centrală – Gara Feroviară – Mânăstirea „Sfântul Mare Mucenic Teodor Tiron” (Ciuflea), obiectivele de pe strada București și multe altele. Mai mult, începând cu acest an va fi făcut un rebranding, va fi schimbat designul troleibuzului turistic.



Direcții de dezvoltare

Turismul vitivinicol și gastronomic, turismul de afaceri și MICE (întrevederi, conferințe, expoziții), workation (nomazii digitali) pentru persoanele care doresc să călătorească și să lucreze de la distanță, turismul medical reprezintă principalele direcții de interes pentru municipalitate. Șeful direcției generale economie, comerț și turism, Roman Vitiuc, a precizat că turismul vitivinicol și gastronomic este cartea de vizită a Republicii Moldova și municipiului, dar, totodată, mulți turiști vin în Chișinău pentru servicii medicale de calitate la preț accesibil. Municipalitatea urmează să atragă acești turiști pentru a le oferi posibilitatea să folosească și alte activități în Chișinău atât timp cât se află în oraș cu scopul de turism medical.

Municipalitatea a mers și pe dezvoltarea incubatorului de afaceri, care reprezintă un loc unde întreprinderile nou-înregistrate pot obține sprijin managerial, servicii de asistență și suport consultativ, pentru a le spori șansa de creștere și durata de supraviețuire. Turismul de afaceri și MICE (întrevederi, conferințe, expoziții) cuprinde evenimentele organizate de Primărie, cum este Forumul Economic Chișinău 2022, care a constituit un prilej pentru ca orașul Chișinăul să fie vizitat de mai mulți oameni de afaceri din străinătate. În anul 2023, a avut loc un alt eveniment de anvergură – Forumul Social Urban.

Șeful Direcției generale economie, comerț și turism, Roman Vitiuc,  a comunicat că municipalitatea urmează să continue proiectele începute, să participe la târgurile de turism organizate peste hotarele țării, să vină cu noi publicații în revistele internaționale. Orașul Chișinău a fost promovat ca o destinație turistică pe paginile publicației „National Geographic”, iar în primăvara curentă va mai fi publicat un articol despre Chișinăul într-o revistă dedicată promovării produselor culinare.

Milena Macarciuc, IPN