logo

Cetăţenii pot beneficia de informaţii şi servicii publice printr-un sistem electronic


https://www.ipn.md/ro/cetatenii-pot-beneficia-de-informatii-si-servicii-publice-printr-un-sistem-elect-7967_991816.html

Cetăţenii Republicii Moldova pot beneficia de informaţii şi servicii publice în regim non-stop, iar autorităţile pot să asigure transparenţa actului de guvernare prin intermediul Centrului de Guvernare Electronică, un sistem electronic creat de Guvern. Acesta a fost prezentat la şedinţa Clubului de Presă al societăţii civile cu genericul „Utilizarea noilor tehnologii informaţionale în rezolvarea problemelor comunitare”, transmite Info-Prim Neo. Centrul este responsabil de elaborarea şi realizarea agendei de e-Guvernare, care asigura o dezvoltare durabilă a ţării, iar prin aplicarea pe larg a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţii instituia îşi propune să reformeze sectorul public, să crească performanţa autorităţilor şi transparenţa instituţiilor statului şi să promoveze serviciile digitalizate (e-Servicii). Domeniile prioritare în care sunt dezvoltate serviciile electronice sunt educaţia, sănătatea, protecţia socială şi agricultura. Cetăţenii pot solicita e-Serviciile pentru eliberarea certificatelor, înscrierea în instituţiile de învăţământ, declaraţiile la poliţie, serviciile de căutare a locurilor de muncă, înregistrarea automobilelor, solicitarea şi eliberarea certificatelor de stare civilă, înregistrarea întreprinderilor, etc. Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, Pavel Filip, a menţionat, în cadrul şedinţei Clubului de Presă, că edificarea societăţii informaţionale este una din priorităţile ministerului. Pavel Filip a mai menţionat că sistemul electronic de guvernare, care se află în proces de implementare în Republica Moldova, este un obiectiv important, direcţionat spre a face mai eficientă şi mai transparentă relaţia dintre cetăţean şi Guvern, Guvern şi business. Acesta a mai precizat că un sistem e-Guvernare funcţional va fi o modalitate bună de luptă împotriva corupţiei prin excluderea la maximum posibil a factorului uman în raportul funcţionar-cetăţean. Aceasta va crea un mediu de stabilitate pentru business şi va permite dezvoltarea unui model economic nou, durabil, şi anume bazat pe investiţii şi exporturi, dar nu pe remitenţe şi importuri, cum este în prezent. MinistruL a dus drept exemplu instalarea unui sistem inteligent de monitorizare a traficului, care ar permite excluderea mituirii poliţiei rutiere şi asigurarea încasărilor din amenzi în bugetul statului. Pavel Filip a mai menţionat că este interesat ca să existe un dialog permanent cu reprezentanţii societăţii civile, iar politicile promovate de autorităţi să fie sincronizate cu interesele societăţii civile. Stela Mocan, directorul Centrului de Guvernare Electonică a menţionat că serviciile Centrului sunt de calitate, iar cetăţeanul nu va fi nevoit să vină la oficiile instituţiilor publice să stea la cozi pentru a obţine o informaţie sau un serviciu. Aceasta a mai spus că Guvernul consideră că utilizarea serviciilor electronice va stimula mult procesul de dezvoltare a ţării. Centrul de Guvernare Electronică a fost creat de Guvernul Republicii Moldova în luna august 2010 şi oferă servicii publice şi informaţii în regim non-stop. Activitatea Clubului de presă al societăţii civile este sprijinită de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului FHI 360 Consolidarea Societăţii Civile în Moldova.