Cetăţenii moldoveni nu sunt informaţi suficient despre beneficiile integrării europene, iar vinovată de aceasta se face guvernarea. Concluzii în acest sens au fost formulate în cadrul emisiunii „Loc de dialog” de la postul public Radio Moldova, transmite IPN.
Arcadie Barbăroşie, directorul Institutului de Politici Publice, susţine că „guvernarea nu are o strategie bine pusă la punct privind informarea populaţiei despre integrarea europeană”. Potrivit expertului, sondajele arată că principala sursă de informare a populaţiei o reprezintă televizorul, în proporţie de 90-93 la sută. Guvernarea ar trebui să se axeze pe mesaje simple, pe înţelesul cetăţeanul de rând, difuzate prin intermediul televiziunii.
„Este regretabil că 52 la sută din respondenţii unui sondaj consideră că un conflict similar celui dintre Rusia şi Ucraina ar putea să aibă loc în Uniunea Europeană. Este regretabil că oamenii nu sunt informaţi, nu cunosc adevărul”, a conchis directorul IPP.
Potrivit lui Arcadie Barbăroşie, în anul 2007 sondajele arătau că 75 la sută din populaţia Republicii Moldova îşi dorea integrarea europeană, iar acest fapt se explică prin faptul că guvernarea comunistă de atunci se declarase pentru parcursul european şi ducea o politică propagandistică activă în acest sens. După anul 2009, numărul respondenţilor proeuropeni a început să scadă, iar aceasta se explică şi prin faptul că nu s-a dus o explicaţie mai activă în acest sens.
Primarul satului Mereni, Eugen Sălcuţan, a declarat în cadrul aceleaşi emisiuni că neinformarea corectă a cetăţenilor de rând prezintă pericol pentru parcursul european al ţării. „Cei care au călătorit sau au rude care lucrează în statele UE sunt informaţi. Dar există pericol din partea cetăţenilor stabiliţi în ţară, care primesc informaţia doar de la televizor, iar guvernarea noastră face foarte puţin pentru a-i informa despre beneficiile Uniunii Europene. Să luăm un exemplu simplu: spotul publicitar al lui Igor Dodon, cu lăzile de fructe, care îndeamnă oamenii să adere la Uniunea Vamală sau spotul proeuropean, unde o mămică îi spune unui copil cu trei tartine înainte că va mânca mai mult în UE. Din păcate, propaganda lui Igor Dodon este mai bine pusă la punct decât cea a guvernării proeuropene. Este oare chiar aşa de greu de explicat într-o formă simplă că Uniunea Europeană este viitorul, iar Uniunea vamală – trecutul?”, a conchis primarul de Mereni.