logo

Centrul pentru Jurnalism Independent lansează rezultatele celei de-a doua etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală


https://www.ipn.md/ro/centrul-pentru-jurnalism-independent-lanseaza-rezultatele-celei-de-a-doua-etape--7542_1064621.html

                                                                                           

 

                                                                                                Comunicat de presă

Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, rezultatele celei de-a doua etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de către principalele mass-media din Republica Moldova.

Concluzii generale

Posturi radio/TV:
În perioada 11-24 octombrie 2010, cele 10 posturi de radio şi tv monitorizate au difuzat un număr destul de mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Cele mai multe materiale au fost ştiri şi emisiuni de opinie, în care reprezentanţii diferitelor partide politice au apărut pe rol de surse citate direct sau indirect. Totodată, au fost puse pe post şi spoturi electorale, programe electorale speciale, fiind oferiţi şi timpi de antenă gratuiţi, de către posturile publice.

Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au oferit acces mai multor concurenţi electorali, de cele mai dese ori fiind citaţi reprezentanţii partidelor constituente ale Alianţei pentru Integrarea Europeană. În majoritatea cazurilor siubiectele relevante au fost prezentate în context neutru; concurenţii electorali de cele mai multe ori au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă, în funcţie de subiectul reflectat. În baza rezultatelor monitorizării se poate de afirmat că la posturile publice se remarcă o uşoară favorizare a partidelor aflate la guvernare, favorizare manifestată prin frecvenţa apariţiei acestora în calitate de surse.

Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat în special subiectele cu conotaţie electorală directă, în materialele acestui post fiind prezenţi atît membrii AIE, cât şi ai PCRM, preponderent în context neutru. Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiei concurenţilor electorali la Prime TV se poate de conchis că postul favorizează într-o anumită măsură concurentul electoral PDM.

Un alt post privat, cu acoperire naţională, NIT continuă să facă partizanat politic deschis în favoarea PCRM. Acest concurent electoral a fost prezentat preponderent în lumină pozitivă în materialele de la NIT, care a lansat o campanie întru susţinerea preşedintelui PCRM. Alianţa de guvernământ şi partidele componente ale acesteia au fost în marea majoritate a cazurilor criticate şi defavorizate,  iar partidele extraparlamentare şi concurenţii independenţi au avut acces limitat la acest post de televiziune.

Postul cu acoperire naţională 2 Plus a avut în perioada de referinţă un comportament destul de pasiv, oferind publicului informaţie sumară despre campania electorală. Postul respectiv, la fel ca şi N4  (cu acoperire regională) nu au avut emisiuni de opinie în care ar fi fost vorba de alegeri. Totuşi, N4 a fost mai activ în reflectarea subiectelor de acest fel în buletinele de ştiri. N4 a asigurat un relativ pluralism de opinie; de cele mai multe ori, însă, postul a oferit access reprezentanţilor PLDM şi PCRM.

Posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV au reflectat activ evenimentele cu conotaţie electorală din perioada de raport. Concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi în context pozitiv, şi negativ, în funcţie de subiectele reflectate. Judecând după sursele citate şi frecvenţa ştirilor în context pozitiv şi negativ, la Jurnal TV se remarcă o uşoară favorizare a PLDM şi PL, şi o defavorizare a PCRM. La Publika nu este evidentă vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi.

Postul privat de radio Vocea Basarabiei a reflectat activ subiectele cu caracter electoral direct sau indirect, în special în buletinele de ştiri, emisiunile de opinie şi programe electorale speciale, iar Prime FM s-a limitat în special la buletine de ştiri. La Vocea Basarbiei se remarcă o defavorizare a PCRM, în special în materialele de opinie, şi favorizarea AIE, iar la Prime FM o uşoară favorizare a PDM.

Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web. Presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, au continuat să mediatizeze activ campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. În perioada de raport, a crescut numărul articolelor despre procesul electoral şi al materialelor de educaţie electorală a cetăţenilor, însă numărul acestora este în continuare insuficient. Volumul de publicitate politică şi electorală, publicată în această perioadă, a crescut de patru ori faţă de prima perioadă de monitorizare.

Ziarele Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova şi site-ul de ştiri
www.omg.md continuă să favorizeze masiv concurentul electoral PCRM şi să defavorizeze Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE), în general, şi partidele PLDM, PDM şi PL, în particular. În unele materiale, continuă să fie utilizate expresii semi-licenţioase şi denigratoare la adresa oponenţilor politici ai PCRM, iar în cazul lansării unor acuzaţii lipseşte opinia părţii învinuite.

Timpul
de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Panorama şi www.unimedia.md prezintă PCRM preponderent în context negativ sau critică acest concurent electoral. În acelaşi timp, AIE ca şi alianţă de guvernământ în unele cazuri este defavorizată, în altele, din contra, apare în lumină favorizantă. Timpul de dimineaţă favorizează concurentul electoral PLDM, la fel ca şi Unimedia. Agenţia de ştiri Moldpres prezintă în context preponderent pozitiv AIE şi partidele componente ale alianţei, iar PCRM apare mai mult în lumină negativă în ştirile acestei agenţii.

Ziarul Flux prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali principali şi favorizează Partidul Popular Creştin-Democrat. Politica editorială a celorlalte instituţii mass-media monitorizate a indicat o atitudine mai mult sau mai puţin critică faţă de toţi concurenţii electorali fără tendinţe de favorizare directă a vreunuia dintre aceştia.

Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” se realizează în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 28 septembrie  – 28 noiembrie 2010. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.

Proiectul este susţinut financiar de Ambasada Regatului Unit al Marii  Britanii şi Irlandei de Nord în Moldova, de Consiliul Europei şi de
Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), prin intermediul Fundaţiei Eurasia.

De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.