logo

CEC a aprobat Regulamentul de reflectare a campaniei electorale în mass-media


https://www.ipn.md/ro/cec-a-aprobat-regulamentul-de-reflectare-a-campaniei-electorale-in-7965_1029469.html

Comisia Electorală Centrală a aprobat marţi, 6 septembrie, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie în mijloacele de informare în masă, transmite IPN.

Iurie Ciocan, membru al Comisiei, a declarat că, după alegerile din 2014, au fost operate mai multe modificări la Codul electoral, în mod special la prevederile cu privire la publicitatea electorală. Radiodifuzorii publici cu acoperire naţională au obligaţia să ofere oricărui concurent electoral înregistrat câte cinci minute de emisie la televiziune şi câte zece minute la radio pentru a-şi prezenta programul electoral. Aceste minute sunt separate de timpii de antenă oferiţi pentru dezbateri electorale şi pentru publicitate electorală contra plată. Toate achitările se fac din fondul electoral.

O noutate este faptul că în cadrul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale cele două instituţii publice – IPNA „Teleradio-Moldova” şi compania „Teleradio-Găgăuzia” sunt obligate să ofere gratuit câte un minut pe zi fiecărui concurent electoral pentru a-şi difuza spoturile. Până la introducerea modificărilor, concurenţii electorali beneficiau doar de timpi de antenă contra plată.

Regulamentul prevede şi modalitatea de organizare a dezbaterilor, responsabilitatea moderatorului, modul de invitare a candidaţilor. La fel, acesta stipulează drepturile şi obligaţiile participanţilor la dezbateri.

Cât ţine de sondajele cu temă electorală, acestea nu vor putea fi publicate mai târziu de ultimele cinci zile până la alegeri. În cazul sondajelor efectuate şi publicate în perioada admisă trebuie să se ţină cont de mai multe criterii – publicarea eşantionului, a perioadei de colectare a datelor, a sursei de finanţare etc. De asemenea, este prevăzută obligaţia de a înştiinţa în prealabil Comisia Electorală Centrală cu referire la efectuarea sondajului.

„Noi suntem în drept să intervenim pe lângă instituţiile media, de comun acord cu colegii de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pentru a stopa publicarea unui sondaj, în cazul în care nu sunt respectate aceste condiţii”, a spus Iurie Ciocan, membru al Comisiei Electorale Centrale.

Cât ţine de publicitatea în mediul virtual, aceasta se aliniază publicităţii în presa scrisă: trebuie create rubrici – electorala 2016, trebuie menţionat – achitarea din fondul electoral etc. Aceleaşi reguli s-au stipulat şi pentru organizarea dezbaterilor electorale online.