logo

Cazurile de trafic de fiinţe umane propriu-zis sunt în descreştere, pe când cele de organizare a migraţiunii ilegale cresc


https://www.ipn.md/ro/cazurile-de-trafic-de-fiinte-umane-propriu-zis-sunt-in-descrestere-pe-cand-cele--7967_973064.html

Colegiul Procuraturii R. Moldova a examinat activitatea procurorilor în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane în anul 2008 şi a constatat o tendinţă de schimbare a profilului infracţional al fenomenului. S-a constatat o reducere a numărului de cazuri de trafic de fiinţe umane propriu-zis, pe fondul majorării numărului cazurilor de organizare a migraţiunii ilegale, transmite Info-Prim Neo. Potrivit serviciul de presă al Procuraturii Generale (PG), pe parcursul a 11 luni 2008 au fost înregistrate în total pe ţară 510 de infracţiuni ce se referă la traficul de fiinţe umane, în comparaţie cu 495 de infracţiuni înregistrate în perioada similară a anului 2007. Din numărul total, 209 infracţiuni au constituit cazuri de trafic de fiinţe umane, 152 – proxenitism, 106 - organizarea migraţiunii ilegale, 28 – trafic de copii, 15 – scoaterea ilegală a copiilor din ţară. În aceiaşi perioadă, au fost trimise în judecată pentru examinare în fond 252 de cauze penale, atribuite la această categorie. Instanţele de judecată au pronunţat 38 sentinţe în privinţa a 51 persoane pe cauze penale privind traficul de fiinţe umane şi trafic de copii şi 131 sentinţe în privinţa la 164 persoane inculpate de săvârşirea infracţiunilor conexe (scoaterea ilegală a copiilor din ţară, proxenetism, organizarea cerşetoriei, organizarea migraţiunii ilegale). Procurorii remarcă o tendinţă periculoasă de traficare a victimelor de rudele acestora sau persoane din mediul apropiat. La aceiaşi tendinţă pot fi atribuite cazurile de traficare a fiinţelor umane de persoanele care nemijlocit au fost traficate anterior. Aceste tendinţe creează dificultăţi în investigarea şi judecarea cazurilor de trafic de persoane. Potrivit procurorilor, un factor care permite dezvoltarea fenomenului de trafic de persoane constituie corupţia în rândurile persoanelor cu funcţii de răspundere. Traficul şi corupţia se completează reciproc, prin aceea că traficul creează multiple oportunităţi care au scopul coruperii funcţionarilor publici şi crearea premiselor de subminare a întregului efort depus de alţi factori pentru combaterea acestui fenomen. În luna decembrie, PG preconizează să definitiveze elaborarea actelor departamentale, care vor defini ca fiind prioritare depistarea legăturilor infracţionale între traficanţi şi persoanele cu funcţii de răspundere sau alţi funcţionari. Vor reglementa modul în care se va efectua controlului legalităţii soluţiilor procesuale adoptate de procurori ca rezultat al examinării cazurilor de trafic de fiinţe umane, trafic de copii, organizarea migraţiunii ilegale, proxenetism, scoaterea ilegală a copiilor din ţară, iniţierea sau organizarea cerşetoriei. Segmentul de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane în anul 2008 a fost determinat în mare parte de aprecierea dată în raportul Departamentului de Stat al SUA din iunie curent, conform căruia Guvernul nu a întrunit standarde minime şi nu au fost stabilite eforturi semnificative în domeniu, RM fiind inclusă în categoria a 3-a de evaluare (cea mai joasă treaptă). Întru redresarea situaţiei, a fost aprobat un Plan de realizare a măsurilor privind combaterea traficului de fiinţe umane. Ca rezultat al măsurilor întreprinse de către autorităţile naţionale, conform raportului Departamentul de Stat al SUA din octombrie curent, R. Moldova a fost plasată în categoria 2 de evaluare.