logo

Campanie liberă, însă cu evidente erori


https://www.ipn.md/ro/campanie-libera-insa-cu-evidente-erori-7965_986942.html

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 noiembrie a fost liberă, însă parţial corectă. Opinia a fot expusă de mai mulţi lideri ai societăţii civile, solicitaţi de Info-Prim Neo să dea o notă întregului proces electoral, începând cu primele zile de campanie şi terminând cu scrutinul propriu-zis din 28 noiembrie. Sintagma „parţial corectă” este explicată diferit de analiştii politici şi reprezentanţii organizaţiilor societăţii civile. Petru Macovei, preşedintele Asociaţiei Presei Independente (API), consideră că autorităţile electorale şi-au depăşit în unele cazuri atribuţiile şi au manifestat exces de zel. „Nu întotdeauna litera legii electorale a fost respectată”, susţine preşedintele API. Analistul politic Cornel Ciurea găseşte latura negativă a campaniei electorale în finanţarea partidelor politice. „O mare parte din cheltuielile pe care le-au suportat partidele politice în campania electorală nu au fost contabilizate. Suma reală cheltuită de unii concurenţi electorali depăşeşte de cinci ori ceea ce a fost afişat”, a menţionat analistul. Preşedintele Asociaţiei pentru Politică Externă, Victor Chirilă, s-a referit la faptul că în campania electorală nu au fost suficiente discuţii între candidaţi despre esenţa problemelor cu care se confruntă cetăţenii. S-a vorbit mult despre corupţie însă mesajele pe tema dată au sunat ca nişte învinuiri nefondate la adresa altor concurenţi electorali. Directorul executiv al Centrului Parteneriate pentru Dezvoltare, Daniela Terzi-Barbăroşie consideră că pe durata campaniei electorale concurenţii electorali au promovat o campanie publicitară agresivă şi au crezut că oamenii se pot lăsa conduşi de standurile publicitare imense de prin întreaga ţară sau ar putea fi influenţaţi de cei care îşi tipăreau chipurile pe revistele cu renume. Majoritatea liderilor de ONG-uri au aplaudat totuşi inteligenţa politică a alegătorilor care, de data aceasta, după părerea lor, şi-au demonstrat măreţia şi înţelepciunea în ceea ce priveşte perceperea şi exprimarea votului pentru un candidat sau altul. Totodată, liderii societăţii civile, au declarat că aportul mass-media pe timpul campaniei electorale a fost la nivelul aşteptărilor, pentru că au fost văzute multe laturi necunoscute ale concurenţilor politici, fapt care a devenit posibil graţie spaţiului de emisie mare oferit de unele televiziuni pentru politicieni. „Tocmai această abundenţă de emisiuni televizate a venit să mai trâmbiţeze încă odată despre importanţa majoră a alegerii conştiente a partidelor în Parlament sau a oricărui tip de alegere pe care o fac cetăţenii”, a mai spus Daniela Terzi-Barbăroşie.