logo

Campanie de promovare a importanței comerțului liber cu UE


https://www.ipn.md/ro/campanie-de-promovare-a-importantei-comertului-liber-cu-ue-7966_1035017.html

Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova a lansat opt spoturi video cu istoriile de succes ale oamenilor de afaceri din Republica Moldova pe piața Uniunii Europene. Delegația va apela la Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru a recomanda radiodifuzorilor mediatizarea acestor spoturi. Cele opt companii care își împărtășesc istoriile de succes provin din sectorul agricol, dar și din sectorul industrial, transmite IPN.

Potrivit șefului Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova Pirkka Tapiola, accesul produselor moldovenești pe piața europeană este extrem de greu, dar Moldova este o istorie de succes. „Noi purtăm încălțăminte de la Floare, avem mașini germane care au în construcția lor cablaje moldovenești, purtăm haine de la Ionel. Moldova este parte a DCFTA și devine pe an ce trece tot mai competitivă”, a spus Pirkka Tapiola la evenimentul de lansare a spoturilor.

Compania Orhei Vit, care produce sucuri, fructe și legume conservate, menționează că acordul de liber schimb cu UE a adus o creștere în vânzări de până la 25%. Exporturile companiei Zernoff, care produce alcool, s-au majorat de zece ori. Firma de îmbrăcăminte Ionel din Chișinău explică cum exporturile către UE i-a permis să-și păstreze angajații. Reprezentanții companiei producătoare de vin Etcetera au subliniat că exporturile către UE reprezintă 25% din vânzările pe care le fac.

Directorul general Monicol, Dumitru Vicol, companie care produce miez de nucă, spune că a durat și a costat foarte mult aplicarea standardelor europene în compania pe care o gestionează, iar acest proces este unul continuu. 70% din venitul anual este reinvestit în utilaje, spații noi etc.

„Trebuie să promovăm nu doar întreprinderea și produsele, dar și țara”, a remarcat  directorul fabricii de îmbrăcăminte Ionel, Tamara Luchian, care crede că este oportună participarea agenților economici din Moldova la expozițiile internaționale cu un stand comun. „Numai în așa mod este posibil ca să ne extindem pe piața europeană cu brandurile proprii”, a opinat antreprenoarea.

Reprezentanții companiilor evidențiază că nu există niciun motiv de temere privind piața UE, unde produsele de calitate înaltă au șanse mari de a fi comercializate. Directorul general Zernoff, Constantin Țurcan, spune că au de pierdut cei care aplică interdicții, iar promovarea exporturilor prin DCFTA aduce avantaje și producătorilor, și consumatorilor.

În 2016 exporturile către UE au reprezentat peste 60% din exporturile țării iar valoarea acestora a crescut cu 7,7% în 2016. Principalele produse de export ale țării către UE sunt cabluri electrice, îmbrăcăminte și tricotaje, scaune pentru mașină, semințe de floarea soarelui, grâu, bare de fier, nuci și încălțăminte.