logo

Campania electorală a fost una murdară, cu tehnici demne de Evul Mediu, dezbateri IPN


https://www.ipn.md/ro/campania-electorala-a-fost-una-murdara-cu-tehnici-demne-de-evul-mediu-dezbateri--7978_1031069.html

Campania electorală pentru alegerea preşedintelui Republicii Moldova a fost una murdară şi cu tehnici demne de Evul Mediu. Indiferent de rezultatul acesteia, cetăţenii sunt cei care vor trebui să „consume” rezultatul votului pe parcursul următorilor patru ani. De această părere au fost participanţii la dezbaterea publică „Tehnologii electorale şi tehnologi electorali: lecţii învăţate şi lecţii de învăţat din campania alegerilor prezidenţiale”, organizată de Agenţia de presă IPN.

Şeful Misiunii de observare a alegerilor „Promo-LEX”, Pavel Postica, a declarat că cetăţenii au avut parte de o campanie electorală cum nu a mai fost în cei 25 de ani de la proclamarea independenţei. „Era evident că va ieşi învingător unul singur. Cu toţii nu am avut parte de asemenea campanii timp de 20 de ani. Ne-am deprins că se poate pierde un mandat de consilier, deputat, dar să înţelegem că se poate pierde întreaga funcţie pusă în joc este extrem de complicat. A fost acel piper care a dat culoare şi a pus concurenţii electorali în situaţia de a admite orice pentru a câştiga această campanie. Trebuie să recunoaştem, noi cetăţenii, dar şi concurenţii, că termenul de digestie a acestei campanii este de patru ani. Ne place sau nu, vom consuma produsul acestei campanii în toată această perioadă,”, a spus Pavel Postica.

Vladimir Bolea, membru al Staff-ului Electoral al candidatului PAS Maia Sandu, vicepreşedinte al organizaţiei municipale Chişinău PAS, a spus că partidul pe care îl reprezintă poate intra în manualele de istorie pentru campania electorală organizată cu cele mai puţine surse financiare. În opinia acestuia, campania electorală pentru funcţia de şef al statului a fost una fără precedent cu elemente de Ev Mediu timpuriu, mai ales ce ţine de implicarea feţelor bisericeşti care au făcut campanie electorală pentru Igor Dodon.

„Cu toate că pe parcursul celor 25 de ani Biserica Ortodoxă a făcut campanie electorală ba pentru socialişti, ba comunişti, cu toate declaraţiile şi campania extrem de murdară şi josnică cu foarte multe minciuni, scopul tehnologiilor aplicate de staff a fost atins într-o mare măsură. „Deşi am pierdut mult timpul cu dezminţirea minciunilor despre sirieni, homosexuali care erau născocite cap-coadă fără dram de adevăr în acele afirmaţii”, a spus el.

Igor Boţan, expertul permanent al proiectului, a spus că Biserica este depozitar al tradiţiilor şi pentru o categorie de populaţie, poate cea mai mare, Biserica este ultimul refugiu, ultima speranţă într-o altă viaţă. Dar când Biserica este implicată în jocuri politice, ţinând cont de statutul şi rolul său, acest lucru devine periculos si pentru societate. Acesta aţinut să precizeze că preoţii care au vorbit în numele Bisericii puteau veni cu exemple prin care să accentueze rolul femeii, dar au făcut exact invers, pentru a defavoriza un concurent electoral.

Membrul staff-ului electoral al candidatului PSRM Igor Dodon, deputat PSRM, Grigore Novac a apreciat campania electorală ca fiind una dură. „Cu siguranţă nu-mi amintesc campanii la fel de dure şi murdare. Au fost folosite de oponenţii noştri sperietori, am mai spus că de fiecare dată, când suntem în pragul unui scrutin, ne trezim cu zvonuri despre diferiţi terorişti, oamenii sunt ţinuţi într-un cerc vicios şi nu li se permite să se clarifice. Omul este scos de la un mit şi băgat la altul. Este regretabil că se face aşa şi nu se merge pe principiul meritocraţiei, iar electoratul se divizează pe vest-est. Este o tehnologie pe care am mai văzut-o de la 2009 încoace, aplicata nu doar la noi, când s-a mers şi peste morminte”, a spus Grigore Novac.

Acesta a adăugat că, spre regret, clasa politică nu a crescut la etapa la care să ducă o campanie electorală civilizată, iar când una din părţi este atacată, cealaltă se apără în baza principiului de autoapărare.

Dezbaterile publice cu tema „Tehnologii electorale şi tehnologi electorali: lecţii învăţate şi lecţii de învăţat din campania alegerilor prezidenţiale”, sunt ediţia a 66-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfăşurat de IPN în parteneriat cu Radio Moldova şi cu susţinerea Fundaţiei germane Hanns Seide.