logo

Campania electorală 2009 propune slogane neinspirate şi fără impact asupra alegătorului. Analiză Info-Prim Neo


https://www.ipn.md/ro/campania-electorala-2009-propune-slogane-neinspirate-si-fara-impact-asupra-alega-7965_974399.html

Sloganele bine gândite pot influenţa opţiunea de vot a alegătorului. Cel puţin, aşa consideră unii teoreticieni, dar şi practicieni în comunicare politică. Ei spun că în Moldova, sloganele sunt în continuare înţelese în stilul lozincilor din perioada comunistă sau, în cel mai bun caz, ca şi motouri. Actuala campanie electorală nu este excepţie. Multe dintre sloganele sunt stângace, neexpresive, neinspirate şi toate celelalte caracteristici ale sloganului cu adăugarea prefixului „ne-”, consideră analistul politic, Ruslan Tanasă. Sunt, totuşi, slogane pe care experţii le consideră, cât de cât reuşite. Printre acestea sloganul: „Meriţi mai mult!”, propus de [Partidul Democrat din Moldova]. Expertul în comunicare politică, Aurelia Peru, spune că este un slogan nou pe piaţa electorală din R. Moldova şi aminteşte de campania electorală a preşedintelui Statelor Unite ale Americii, Barack Obama, desfăşurată sub genericul: „Da, tu poţi!”. „Există un paralelism în aceste două slogane, fiind o provocare pentru electorat, prin care i se permite fiecăruia să viseze la ceea ce îşi doreşte cu adevărat”, remarcă Aurelia Peru. Potrivit ei, un slogan bun este şi cel al [Partidului Liberal Democrat din Moldova]: „Stop comunism! Verde pentru Moldova!”. Acesta influenţează electoratul prin simbolistica cromatică a comunicării politice, şi anume verdele. Sloganul are o legătură directă cu sigla formaţiunii, care este stejarul verde. Iar verdele simbolizează înnoire, viaţă, schimbare. Verdele înseamnă schimbare radicală a elitei politice, a elitei guvernatoare. Sloganul PLDM-ului este construit în aceeaşi manieră ca şi cele din campania pentru alegerile locale. Campania pentru alegerile parlamentare e un fel de continuare a campaniei a liderului PLDM, Vlad Filat, din 2007, consideră Aurelia Peru. [Partidul Liberal] vine cu cea mai simplistă formă de slogan electoral: „Votăm împreună pentru viaţă bună!”. „PL niciodată nu a pus miză pe trucurile vechi de comunicare electorală. Această formaţiune pune accent mai mult pe carisma liderului politic”, remarcă Aurelia Peru. Cu toate acestea, potrivit expertului, sloganul propus de PL este unul reuşit, care evidenţiază Partidul Comuniştilor din R. Moldova ca fiind concurentul numărul unul al formaţiunii şi posibilităţile de schimbare radicală. Sloganul [Alianţei „Moldova Noastră”]: „Forţa care învinge!”, are o doză de manipulare mult mai vizibilă, respingând din start conceptul votului inutil, spun experţii. Cu sloganul: „Moldovă puternică – Economie puternică – Viaţă mai bună!”, [Partidul Social Democrat] îşi organizează campania electorală prin ilustrarea soluţiilor pentru criza financiar-economică globală. [Partidul Comuniştilor din R. Moldova] cu motoul: „Moldova europeană — o construim împreună!”, subminează identitatea partidelor de opoziţie, care se declară ca luptători pentru aderarea Moldovei în UE, spune Aurelia Peru. Sloganul: „Schimbări în bine numai cu Partidul Comuniştilor!”, vine să convingă electoratul că formaţiunea îşi va împlini toate promisiunile, dacă mai ajunge odată la guvernare. Sloganul [Partidului Popular Creştin Democrat]: „Ascultă-ţi inima! Republica Moldova - o ţară de succes!”, încearcă să sensibilizeze electoratul, făcându-se referire la inimă, sinceritate şi credinţa în Dumnezeu. [Partidul Ecologist „Alianţa verde”], cu sloganul: „Un om curat într-o ţară prosperă!”, promovează o simbioză între doctrina ecologică şi cea politică, personalizând formaţiunea pe arena politică. Expertul în comunicare politică, Aurelia Peru, spune că sloganul [Uniunii Centriste din Moldova]: „Pentru Neam, Ţară, Tradiţii! Un nou curs pentru Moldova!”, provoacă contradicţie. Pe de o parte, formaţiunea declară că se orientează preponderent spre sprijinul spaţiului răsăritean, al Moscovei, însă, noţiunile de neam şi ţară din sloganul formaţiunii fac parte mai mult din limbajul partidelor unioniste”, spune sursa citată. Expertul a menţionat că sloganul [Partidului Conservator]: „Partidul tău în Parlamentul RM! Partidul tău — viitorul tău!”, reprezintă un stereotip, un amestec de cuvinte care nu spune nimic alegătorului, fără a contribui la poziţionarea şi individualizarea partidului pe piaţa politică. [Mişcarea „Acţiunea Europeană”], cu sloganul: „Moldova fără corupţie!”, poate fi confundată cu PPCD. Sloganul aduce aminte de două campanii anterioare ale PPCD-ului, cea din 2001 şi 2005, care au decurs cu genericul: „Pentru o guvernare cu mânile curate!”, spune Aurelia Peru. În opinia acesteia, şi sloganul [Partidului Dezvoltării Spirituale „Moldova Unită”]: „Moldova Unită, Moldova Prosperă, Moldova multinaţională — un singur popor!”, nu prezintă atractivitate pentru alegător. Sintagma „Pentru o Moldova Unită şi Prosperă!” este similară sloganului promovat de Blocului Alianţa „Moldova Noastră” din campania electorală anterioară, care s-a desfăşurat cu genericul: „Pentru o Moldovă democrată şi prosperă!”, a mai spus Aurelia Peru. Pentru alegătorii devotaţi sloganul oferă motiv pentru a păstra comportamentul politic. Pentru cei indecişi sloganul, alături de alte componente ale ofertei electorale, ar trebui să ofere suficiente considerente pentru a alege concurentul electoral respectiv, spune analistul politic Ruslan Tanasă. Un slogan bine gândit ar trebui să aducă doar beneficii formaţiunii politice, iar aceste beneficii se numără prin voturile alegătorilor. Sloganul trebuie să exprime mesajul electoral, prin care să fie evidenţiate diverse valenţe ale ofertei electorale. Trebuie fie o informaţie concentrată a platformei electorale. Sloganul, bine gândit, va scoate în evidenţă diferenţele dintre concurent şi oponenţii lui şi va oferi argumentul pentru a-l vota, afirmă expertul.