logo

Business Consulting Institute a elaborat cadrul normativ pentru îmbunătăţirea activităţii transportului municipal


https://www.ipn.md/ro/business-consulting-institute-a-elaborat-cadrul-normativ-pentru-imbunatatirea-ac-7966_959661.html

Condiţiile de activitate şi calitatea serviciilor prestate de transportatorii municipali se vor îmbunătăţi odată cu aprobarea de către Consiliul Municipal Chişinău (CMC) a Strategiei pentru dezvoltarea transportului public din municipiul Chişinău şi a setului de acte normative, menite să asigure implementarea în practică a acestei strategii. Declaraţia aparţine experţilor Business Consulting Institute (BCI), care au elaborat documentul împreună cu Universitatea Tehnică din Moldova. Directorul BCI, Mihai Roşcovan, a declarat vineri, 2 iunie, cu ocazia încheierii proiectului, că scopul BCI şi UTMa fost să ajute municipalitatea la soluţionarea problemelor din transportul public. Implementarea strategiei este prevăzută pentru o perioadă de 4 ani şi este axată pe dezvoltarea concurenţei, atragerea operatorilor privaţi şi, implicit, pe atragerea investiţiilor private în domeniu. Potrivit lui Roşcovan, investiţiile străine pot fi atrase doar în condiţiile existenţei unor reguli clare de joc, or, aceste reguli au fost elaborate de BCI fiind necesară doar aprobarea lor. Pe parcursul ultimilor ani, Consiliul municipal a refuzat în repetate rânduri să examineze majorarea tarifelor în transportul public municipal, invocând necesitatea examinării în ansamblu a problemelor cu care se confruntă transportatorii municipali şi a elaborării unei strategii de dezvoltare. Pentru aceasta, însă, a fost necesară elaborarea cadrului regulator privind organizarea transportului urban, metodologia de calculare a tarifelor, modul de organizare a licitaţiilor pentru rutele din transport etc. Strategia propune reorganizarea Direcţiei Generale Transport Public şi Căi de Comunicaţii (DGTPCC), prin crearea unei subdiviziuni care să se ocupe nemijlocit de transportul public. Potrivit lui Roşcovan, vor fi atraşi specialişti şi granturi, vor fi elaborate proiecte pentru sporirea capacităţii acestei subdiviziuni. Autorii strategiei au pus accentul pe organizarea managementului transportului, în acest scop fiind necesare cca 500 mil. lei, jumătate din care pot fi obţinute din granturi. Roşcovan a mai menţionat că “partea leului”, sau 3 miliarde de lei din costurile totale pentru implementarea acestei strategii, revine construcţiei drumurilor şi a infrastructurii, iar identificarea acestor surse de finanţare va fi o problemă pentru municipalitate. Referitor la metodologia de aprobare a tarifelor, Mihai Roşcovan a spus că s-au depus eforturi ca metodologia să includă reguli de joc clare: operatorii să poată cere majorarea tarifelor doar în cazul în care acest fapt va fi argumentat economic, iar CMC să aprobe sau să subvenţioneze din buget tariful majorat. Pentru situaţia în care Consiliul municipal va considera tarifele “insuportabile” pentru populaţie, au fost elaborate mecanisme de subvenţionare atât a transportului public urban, cât şi a categoriilor social-vilnerabile. Deşi există discuţii ca aprobarea tarifelor să fie delegată unor instituţii independente, la nivel central, BCI consideră că CMC trebuie să fie responsabil de acestea, fiind organul responsabil pentru tot ce se face în municipiu. Strategia a fost discutată până în prezent de autori şi de consilierii municipali în cadrul comisiilor de profil din cadrul CMC. Examinarea documentului este planificată pentru următoarea şedinţă a CMC. Roşcovan e de părere că acesta e obligat să aprobe o astfel de strategie, chiar dacă va modifica anumite reglementări. În cadrul aceluiaşi eveniment, şeful DGTPCC, Veaceslav Ţărnă a apreciat pozitiv proiectul strategiei, la elaborarea căruia au participat şi specialişti Direcţiei. Potrivit sursei citate, “s-a făcut un lucru mare şi necesar” pentru că în transportul public din municipiu să se producă schimbări majore atât în plan administrativ, cât şi managerial. Strategia pentru dezvoltarea transportului public din municipiul Chişinău şi actele normative aferente au fost elaborate, pe parcursul ultimelor 10 luni, de BCI, în parteneriat cu UTM, în cadrul proiectului “Managementul transportului public urban în municipiul Chişinău”, cu suportul financiar al Institutului pentru o societate deschisă de la Budapesta.