Săptămâna Internațională de Educație Financiară se încheie astăzi. În cadrul acesteia, au fost dezvăluite concepte financiare utile privind gestionarea bugetului personal, inițierea unei afaceri online și până la realizarea unor investiții. La încheierea Săptămânii de Educație Financiară, Banca Națională a Moldovei lansează o campanie de informare și sensibilizare a publicului, cu genericul: „Educația financiară – un beneficiu personal, social și economic”. În această campanie, BNM va propune atenției publicului o serie de videografice, podcasturi și ghiduri video, care, în mod succint și accesibil, prezintă concepte financiare, sfaturi utile și alte informații bine de știut în viața de fiecare zi, transmite IPN.
Potrivit guvernatorului Băncii Naționale a Moldovei, Octavian Armașu, evenimentele din Săptămâna Internațională de Educație Financiară au avut loc într-o versiune adaptată la realitatea actuală și a impus experiența unui dialog virtual. Doritorii de a participa la activitățile organizate au avut posibilitatea de a se înregistra la seminare cu mai multe subiecte, în funcție de necesitățile de informare. Elevii din gimnazii și licee au putut să afle multe lucruri interesante în cadrul platformei Băncii Naționale de educație financiară – Moldova Banking Hub. La fel, împreună cu alți participanți de diferite vârste au avut posibilitatea să facă o vizită online în sala de expoziții a BNM, precum și să vadă o expoziție monetară specială de la Muzeul Național de Istorie a Moldovei.
Subiecte de o complexitate financiară mai mare au fost prezentate pentru studenți și profesori care s-au angajat în discuții active, iar cele mai simple abordări au fost adresate celor mai mici participanți. Mai mulți elevi și studenți vor primi certificate de ambasadori ai educației financiare pentru contribuția în cadrul evenimentelor BNM. Ei au fost prezenți cu lecții publice în șase raioane și municipii din țară, împărțind cunoștințele cu semenii lor pe care i-au învățat cum să dea sens banilor.
Octavian Armașu a anunțat lansarea campaniei de informare și sensibilizare a publicului cu genericul „Educația financiară – un beneficiu personal, social și economic”, realizată cu suportul Fondului pentru Buna Guvernare a Guvernului Marii Britanii. Campania este adresată consumatorilor, antreprenorilor și în general publicului larg. BNM pune în atenția publicului o serie de videografice, podcasturi și ghiduri video, care, în mod succint și accesibil, prezintă concepte financiare, sfaturi utile și alte informații bine de știut în viața de fiecare zi. Utilizatorii vor putea afla sau recapitula care este rolul unei bănci centrale și de ce se iau decizii de politică monetară, ce reprezintă rezervele valutare și scopurile acestora, ce este inflația, cum funcționează piața financiară din Republica Moldova, vor învăța să ia un credit într-un mod mai eficient, care sunt avantajele și riscurile acestuia, cum să gestioneze economiile de la bancă, să inițieze o afacere în mediul online, să verifice siguranța comercianților virtuali.
Potrivit guvernatorului, doar planificarea financiară inteligentă, cum ar fi: planificarea bugetului, formarea rezervelor pentru situații de urgență și pregătirea pentru pensionare, poate ajuta populația să se bucure de o situație economică mai stabilă, acesta fiind un pilon important al dezvoltării economice a societății.
Liubomir Chiriac, directorul IDIS Viitorul, a remarcat că, în cadrul proiectului, s-a reușit identificarea a mai multe probleme care țin de educația financiară, în funcție de grupurile țintă, începând de la cei mai mici până la persoanele de vârsta a treia. Potrivit lui, educația financiară este, în primul rând, o prioritate a statului. Statul își dorește să aibă oameni cu o cultură financiară care să își poată crește veniturile, care să își poată gestiona corect economiile, care să poată investi corect în economia țării. Cum să facă acest lucru e foarte dificil pentru mulți cetățeni ai țării. Liubomir Chiriac crede că trebuie stimulată educația financiară în școală, începând de la clasele primare, dar și pentru angajați. Speră că produsele elaborate împreună cu BNM vor fi utile pentru toți cetățenii țării.
Andreea Paul, președintă a Asociației INACO, Inițiativa pentru Competitivitate din România, este de părere că nu există mișcare a banilor fără încredere și fără speranță. Atunci când acestea două nu sunt resimțite în tot ce mișcă în jur, banii se opresc și ei nu mai au sens. În mesajul său pentru BNM, Andreea Paul a spus că trebuie clarificate foarte clar câteva concepte și să se facă diferența dintre abordarea campaniei de comunicare publică pentru educație financiară pe trei planuri: educația financiară, intermedierea financiară și incluziunea financiară.
Valentina Butmalai, care este studentă și ambasadoare a educației financiare, este de părere că educația financiară e importantă nu doar pentru investitori, dar și pentru o familie. Persoanele care nu sunt educate financiar pot deveni victime ale fraudei, iar dacă această educație persistă, atunci ei vor avea mai multe șanse pentru a face economii favorabile pentru ei.
Săptămâna Internațională de Educației Financiară a avut loc în perioada 22-26 martie.