logo

Autoritățile refuză să apere drepturile consumatorilor, ONG


https://www.ipn.md/ro/autoritatile-refuza-sa-apere-drepturile-consumatorilor-ong-7967_1037248.html

În Republica Moldova, drepturile consumatorilor sunt încălcate, acuză președintele Asociației republicane obștești „Protecția Consumatorului”, Piotr Guțul. Reprezentanții Asociației s-au adresat de nenumărate ori structurilor de stat, inclusiv președintelui, însă nu au primit răspuns. Într-o conferință de presă la IPN, Piotr Guțul a spus că pe adresa asociației parvin multiple plângeri din partea consumatorilor. Există și adresări în judecată. Însă nici aici consumatorii nu își pot face dreptate pentru că magistrații ignoră prevederile Legii privind protecția consumatorului. Activistul crede că în această situație de vină sunt autoritățile care a exclus din Codul Penal articolul ce se referă la refuzul de a pune în aplicare legea.

Liderul Asociației „Protecția Consumatorului” a dat un exemplu de încălcare a dreptului consumatorului de către furnizorul de căldură. Potrivit lui, furnizorul este obligat, potrivit legislației, să aibă contracte directe cu consumatorul, însă acest lucru nu se întâmplă. Contractele se încheie cu întreprinderile municipale sau asociațiile de locatari. Or, în opinia sa, existența intermediarilor este în detrimentul consumatorilor, dar este profitabilă pentru furnizor și pentru intermediari. O altă încălcare este și obligarea consumatorilor care au încălzire autonomă să achite furnizorului o cotă-parte din consumul de agent termic livrat centralizat în bloc. În opinia lui Piotr Guțul, și aceasta este o încălcarea a drepturilor consumatorilor, pentru că persoana trebuie să achite doar serviciul solicitat și consumul propriu.

Prezent la conferință, un reprezentant al Asociației, Ernest Frumusachi, a declarat că drepturile consumatorilor se încalcă și atunci când se înregistrează o datorie. Pe motiv că nu există un contract individual, consumatorului nu i se întrerupe furnizarea serviciului când are datorii și astfel datoriile se acumulează în continuu. Acesta afirmă că în cazul său, nu a fost informat despre o datorie, care de-a lungul anilor a ajuns la o sumă mare. În opinia sa, furnizorul a fost rău-intenționat, astfel încât suma care urmează a fi încasată să crească. Ernest Frumusachi afirmă că deși datoria era încă din anul 2001, abia în anul 2017 instanța dispus încasarea sumei de 30 de mii de lei. Potrivit lui, instanța nu a ținut cont nici de termenul de prescripție, care este de trei ani, dar nici de faptul că nu există un contract direct încheiat între furnizor și consumator, lucru prevăzut de lege.

În altă ordine de idei, reprezentanții Asociației „Protecția Consumatorului” au îndemnat consumatorii, atunci când procură un produs de la magazin, să ia neapărat bonul de plată, pentru că atunci când constată o neregulă, nu-și poate apăra drepturile în lipsa acestuia.

Reprezentanții Asociației, îndeamnă consumatorii, când li se încalcă drepturile, să se adreseze la numerele de telefon: 022 637436 sau 022556984 sau pe adresa strada: Sarmizegetusa, 96, ap. 14. Aceștia dau asigură că fiecare adresare este examinată în parte, iar persoanele primesc răspuns în scris.