logo

Autorităţile irakiene încă n-au permis grupului din R. Moldova să înceapă investigarea catastrofei aeriene


https://www.ipn.md/ro/autoritatile-irakiene-inca-n-au-permis-grupului-din-r-moldova-sa-inceapa-investi-7967_963094.html

“Cutia neagră” de la bordul navei aeriene "An-26", prăbuşite la 9 ianuarie în Irak, va fi adusă în R. Moldova doar după ce autorităţile irakiene vor permite grupului moldovenesc să desfăşoare investigaţiile de rigoare, a declarat pentru Info-prim Neo şeful adjunct al Admninistraţiei de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC), Iurie Zidu. Potrivit lui Zidu, Irakul încă nu a permis începerea investigaţiile, deşi ASAC speră să obţină în orice clipă acceptul, după care grupul de anchetă se va deplasa în Irak, unde va studia şi conţinutul „cutiei negre” de la bordul aeronavei, aflată, la moment, la autorităţile americane din Irak. Conform sursei citate, descifrarea înregistrărilor “cutiei negre” ar putea arăta motivul adevărat al prăbuşirii avionului. Până la acest moment, sunt invocate două cauze diametral opuse. Potrivit versiunii preliminare a autorităţilor turceşti şi moldoveneşti, "An-26" s-a prăbuşit în timpul aterizării pe aerodromul bazei militare americane "Anaconda", în apropiere de oraşul Balad, din cauza condiţiilor meteo proaste – ceaţă densă. În acelaşi timp, există unele mărturii potrivit cărora avionul a fost doborât de o rachetă, care a nimerit în partea dreaptă a bordului. Concomitent, formaţiunea paramilitară extremistă “Armata Islamică” s-a declarat responsabilă de prăbuşirea aeronavei. La câteva ore după accident, în oraş au fost difuzate foi volante semnate de „Armata Islamică”, care pretinde că avionul ar fi fost doborât cu o rachetă sol-aer. Armata SUA, care controlează spaţiul aerian din Irak, a refuzat să comenteze aceste informaţii. În context, şeful adjunct al ASAC a declarat că dacă se confirmă faptul că avionul a fost doborât de o rachetă, atunci toată responsabilitatea pentru această catastrofă va fi pusă în seama Statelor Unite ale Americii, care nu au asigurat zborul avionului. “Anterior, partea americană ne-a asigurat securitatea în raza de 3 mile din jurul bazei sale militare “Anaconda””, a spus Zidu. În catastrofa avionului "An-26" al companiei "Aerian-Tur M" şi-au pierdut viaţa 34 de persoane, inclusiv cei cinci membri ai echipajului, cetăţeni ai R. Moldova, precum şi a unui militar american. Un cetăţean al Turciei a supravieţuit catastrofei. Rămăşiţele pământeşti ale celor 33 de cetăţeni turci, precum şi ale membrilor echipajului au fost transportate la 10 ianuarie cu o cursă specială în oraşul turcesc Adana, de unde "An-26" şi-a luat zborul spre Irak. La moment se efectuează expertiza ADN pentru a identifica victimele, după care rămăşiţele pământeşti ale membrilor echipajului vor fi transportate în Moldova. Solicitat de Info-Prim Neo, directorul Companiei "Aerian-Tur M", Sergiu Cărăuş, a declarat că piloţii moldoveni deja sunt identificaţi, dar autorităţile turceşti nu permit deocamdată transportarea corpurilor lor în Moldova. Motivul invocat de turci este faptul că încă n-au fost identificate toate victimele catastrofei, cetăţeni ai Turciei. “Imediat cum vom fi anunţaţi, vom recupera corpurile băieţilor şi îi vom aduce acasă”, a spus sursa citată. Potrivit lui Cărăuş, Compania a luat asupra sa costurile legate de transportare, organizarea funeraliilor, asigurarea cu locuri la cimitir, organizarea unei mese de pomenire. Între timp, la „Eximbank” a fost deschis un cont pe care se adună surse financiare oferite, în special, de alte companii aeriene. Banii vor fi împărţiţi familiilor piloţilor decedaţi împreună cu primele de asigurare, a mai spus pentru Info-Prim Neo directorul Companiei "Aerian-Tur M", Sergiu Cărăuş.