logo

Autorităţile, acuzate că vor să elimine tradiţia sărbătorii Naşterii Domnului pe 7 ianuarie


https://www.ipn.md/ro/autoritatile-acuzate-ca-vor-sa-elimine-traditia-sarbatorii-nasterii-domnului-pe--7967_1010156.html

Un grup de preoţi ortodocşi şi membri ai organizaţiei religioase „Pro Ortodoxia” insistă că Parlamentul ar fi trebuit să consulte Biserica înainte să includă 25 decembrie pe lista  sărbătorilor oficiale. Ei acuză autorităţile de faptul că, sub pretextul respectării drepturilor unor minorităţi, se implică în treburile bisericeşti.

Într-o conferinţă de presă la IPN, preotul diacon Ghenadie Valuţă, liderul organizaţiei „Pro Ortodoxia”, a menţionat că apropierea de Uniunea Europeană este cea mai mare ispită pentru lumea ortodoxă din Republica Moldova, şi această tendinţă impune indirect reformarea religiei şi tradiţiilor moldoveneşti. Totodată, se urmăreşte ca tradiţiile specifice Naşterii Domnului să se transforme într-un Crăciun comercial.

Ghenadie Valuţă a mai spus că decizia Parlamentului de a declara zi liberă pe 25 decembrie are scopul clar de a elimina treptat tradiţia de a sărbători Naşterea Domnului pe 7 ianuarie. „Este absurd să-ţi sărbătoreşti ziua de naştere sau Ziua Independenţei de două ori pe an. La un moment dat, ca să nu râdă de noi pentru acest „colhoz praznical”, sub pretextul europenizării, ni se va cere să devenim în rând cu Uniunea Europeană şi să sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie”, a spus preotul.

Ghenadie Valuţă a precizat că, din punct de vedere istoric, data de 7 ianuarie a fost stabilită pentru a sărbători Naşterea Domnului încă în anul 325, de către Primul Sinod Ecumenic şi de atunci nu a existat vreun sinod de talie internaţională care să anuleze această dată. Biserica Ierusalimului, Georgiei, Serbiei şi cea din Muntele Athos a păstrat stilul stabilit de Primul Sinod şi continuă să serbeze Crăciunul pe 7 ianuarie.

Acesta a adăugat că, din punct de vedere moral, niciun fel de guvernare nu are dreptul să schimbe tradiţiile religioase ale unui stat. Ghenadie Valuţă a mai spus că toate sărbătorile bisericeşti marcate după calendarul iulian (vechi) nu au creat probleme de ordin Liturgic, iar mai multe minuni care coincid cu anumite sărbători demonstrează, încă o dată în plus, că anume acest calendar este cel de care trebuie să se conducă creştinii ortodocşi.