logo

Audieri timp de 12 ore la Parlament în problema BEM şi aeroportului


https://www.ipn.md/ro/audieri-timp-de-12-ore-la-parlament-in-problema-bem-si-aeroportului-7978_1008217.html

Aproape 12 ore. Atât au durat audierile în Parlament privind situaţia la Banca de Economii şi concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău. Şedinţa s-a încheiat către ora 21.25, fără să se aprobe proiectul de hotărâre privind desfăşurarea audierilor. Dezbaterile au fost întrerupte forţat de către preşedintele legislativului, Igor Corman, după ce opoziţia comunistă a făcut uz de megafoanele pe care deputaţii le-au adus cu ei la Parlament, transmite IPN.

Parlamentarii liberal-democraţi şi cei democraţi au insistat pe faptul că atât emisiunea suplimentară de acţiuni la BEM, cât şi concesionarea aeroportului au fost făcute legal şi în interesul ţării. Spre nemulţumirea comuniştilor, premierul Iurie Leancă nu a venit la şedinţă, deşi au cerut-o de mai multe ori.

Liberal-democratul Veaceslav Ioniţă a spus că regretă că ura cu care se discută aceste subiecte sperie potenţialii investitori. „Aeroportul are nevoie de investiţii imediate de 50 de milioane de euro. Felicit Guvernul că are capacitatea de a rezista în această situaţie. Le spun celor din opoziţie să fie contra Guvernului, dar să nu uite că sunt astfel şi împotriva poporului”, a remarcat deputatul.

Iurie Muntean, deputat comunist, a spus că unica bancă de stat a fost privatizată în 2 săptămâni de parcă ar fi vorba despre nişte mărfuri de larg consum uşor alterabile. Iar la aeroport sunt prevăzute investiţii de 250 de milioane de euro în 49 de ani doar dacă numărul călătorilor se va tripla. PCRM a anunţat că iniţiază demiterea Guvernului Leancă şi insistă pe adoptarea unui proiect de hotărâre privind sistarea deciziilor luate faţă de BEM şi Aeroportul Internaţional Chişinău.

Dumitru Diacov, preşedintele fracţiunii democraţilor, a replicat comuniştilor că pentru cetăţeni nu contează dacă banca este de stat sau privată. Ei doresc doar să aibă convingerea că, dacă au pus banii într-un cont, aceştia să fie în siguranţă. Se apropie campania electorală şi tot ce se întâmplă în Moldova trebuie văzut din acest unghi, a mai spus deputatul.

Liberalul Valeriu Munteanu a apreciat cele două tranzacţii ca fiind obscure. „Guvernarea se tot acoperă cu o hotărâre a Parlamentului pe care noi, liberalii, nu am votat-o, intuind capcana pe care o pregătea tânăra coaliţie „aerobanc”. PL declară сă va căuta şi va găsi soluţii pentru restabilirea legii”, a declarat parlamentarul.

Liberalii reformatori, în frunte cu Ion Hadârcă, sunt de părere că în cazul BEM lucrurile au evoluat de o manieră corectă, nu însă şi în cazul aeroportului. 

După emisiunea suplimentară de acţiuni de tip închis la Banca de Economii, la care statul nu a participat, cota acestuia s-a redus de la 56,13% acţiuni (pachet majoritar) până la 33% + 1 (pachet de blocaj). Potrivit oficialilor de la Guvern, soluţia la care s-a recurs în privinţa Băncii de Economii a fost cea mai indicată în situaţia creată şi executivul a ţinut cont de recomandările Comisiei parlamentare care a examinat situaţia băncii. BEM a intrat în impas din cauza unor credite neperformante pe care le-a acordat. Pentru redresarea situaţiei experţii estimau că ar fi nevoie de 1 miliard de lei. Ca rezultat al emisiunii suplimentare închise, capitalul statutar al băncii se va majora cu 80,5 milioane de lei de lei, din contul investiţiilor acţionarilor privaţi. Această emisiune a fost condiționată prin faptul că acţionarii privaţi, care au răscumpărat emisiunea de acţiuni de tip închis, fără alte cerinţe şi garanţii adăugătoare, şi-au asumat benevol obligaţia de a acorda băncii un credit subordonat în mărime minimă de 600 milioane de lei, precum şi de a prelua credite şi împrumuturi neperformante în sumă minimă de 300 milioane de lei – în total circa un miliard de lei.

Cât priveşte aeroportul, acesta a fost concesionat unei companii din Habarovsk, Rusia, care urmează să-l administreze în următorii 49 de ani. Anterior viceministrul economiei, Tudor Copaci, spunea că, având venituri de circa 8 milioane de lei anual, întreprinderea de stat Aeroportul Internaţional Chişinău nu ar fi reuşit din sursele proprii să se modernizeze. Compania din Rusia s-a angajat să investească 250 de milioane de euro.