logo

Asociaţiile de media caută cum să responsabilizeze presa şi să descurajeze manipulările


https://www.ipn.md/ro/asociatiile-de-media-cauta-cum-sa-responsabilizeze-presa-si-sa-descurajeze-manip-7967_1030884.html

Campania electorală pentru prezidenţiale este cea mai murdară de până acum, iar în ultimele două săptămâni s-au depăşit orice limite la capitolul manipulări şi difuzare de informaţii propagandistice. De această părere sunt ONG-urile şi experţii de media care caută soluţii pentru a responsabiliza jurnaliştii şi a-i descuraja să mai recurgă la manipularea publicului, transmite IPN.

Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice, a spus în cadrul clubului de presă „Stop fals!” cu genericul „Manipularea informaţională în campania electorală”, că jurnalismul televizat a degradat atât de mult încât nici preocuparea sa profesională nu-l mai motivează să vizioneze o emisiune cap-coadă. Expertul a declarat că o campanie electorală mai murdară decât săptămâna trecută nu a văzut, iar reporterii au reuşit să creeze adevărate „bijuterii” de propagandă difuzând ştiri fără bază informativă, făcând trimitere la experţi şi analişti anonimi etc.

„Ce facem cu aceşti jurnalişti? E puţin să nu le strângem mâna. Poate facem o carte neagră a jurnalismului? Poate dacă un jurnalist nu este recunoscut de ONG-urile de media să nu mai fie angajat de nimeni? În multe ţări, dacă un jurnalist încalcă normele deontologice el nu mai este angajat de nimeni”, a spus Ion Bunduchi, concluzionând că în această campanie electorală televiziunile au făcut munca staff-urilor electorale.

Experta media, Viorica Zaharia, care a analizat mai multe materiale manipulatorii în opinia sa, a menţionat că în timpul acestei campanii electorale este lăudabil faptul că instituţiile mass-media independente au încercat să dezmintă falsurile difuzate de colegii care fac partizanat politic. În context a fost apreciat şi efortul Agenţiei de presă IPN, care prin proiectul său sic!, a combătut mai multe informaţii false şi manipulatorii furnizate de candidaţi şi susţinătorii lor.

Viorica Zaharia a remarcat că unele portaluri au început a reinventa genurile jurnalistice difuzând materiale, sub formă de ştire, dar care conţin elemente de pamflet, comentarii şi altele. „Cel mai dramatic e că pe online nu există reglementări privind reflectarea campaniei electorale. Nu există niciun fel de sancţiune”, a subliniat experta.

Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, a subliniat că nu este adeptul sancţionării jurnaliştilor, dar consideră că atunci când se întrece orice limită trebuie neapărat să se intervină. Expertul consideră că trebuie găsit un mecanism de auto-purificare pentru ca jurnaliştii care se ocupă de manipulare să fie excluşi din această meserie.