logo

Asociaţii antreprenoriale din Moldova solicită viitorilor parlamentari să susţină Agenda Naţională de Business 2009


https://www.ipn.md/ro/asociatii-antreprenoriale-din-moldova-solicita-viitorilor-parlamentari-sa-sustin-7966_974761.html

Asociaţii antreprenoriale din Moldova solicită partidelor politice lansate în cursa pentru alegerile parlamentare să susţină Agenda Naţională de Business 2009 – program de acţiuni pentru crearea unui mediu competitiv şi atractiv de afaceri, transmite Info-Prim Neo. Acţiunile Agendei Naţionale de Business au fost discutate pe parcursul unui an în dezbateri organizate sub egida Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul” cu reprezentanţii a 27 de asociaţii ale oamenilor de afaceri din diferite domenii economice care activează atât în Chişinău, cât şi în teritoriu (55% din cele existente). Tot IDIS a elaborat şi textul final al Agendei Naţionale de Business, care cuprinde 32 de acţiuni pe cinci domenii prioritare: reducerea barierilor administrative, încetarea intervenţiilor statului în economie şi asigurarea unui mediu concurenţial sănătos de business, optimizarea sistemului fiscal, promovarea investiţiilor străine, consolidarea instituţiilor de drept, dezvoltarea şi utilizarea eficientă a capitalului uman. [Adrian Axenti de la Confederaţia Naţională a Patronatelor din Moldova] în cadrul unei mese rotunde la care au participat reprezentanţi ai şase business- asociaţii şi a 4 partide politice a spus că patronatele au susţinut de la bun început ideea elaborării acestui document, avînd convingerea că realizarea priorităţilor prevăzute de acesta va impulsiona dezvoltarea antreprenoriatului, indiferent de sectorul economic în care activează. Axenti a menţionat că unele propuneri au fost promovate prin Comisia tripartită de dialog social şi ele se află în proces de implementare. Altele nu au fost acceptate, dar el că speră să fie susţinute de noul guvern. Apreciind iniţiativa elaborării Agendei Naţionale de Business, [Mihai Manole, preşedintele Uniunii Asiguratorilor], a subliniat că documentul conţine acţiuni care prezintă interes pentru asiguratori, ca de exemplu, liberalizarea asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, dar şi probleme de interes general, precum ar fi îmbunătăţirea administrării fiscale . Potrivit afirmaţiilor sale, legislaţia fiscală în RM corespunde standardelor acceptate în lume, însă adminstrarea fiscală continue să genereze multe probleme businessului. [Grigore Popa, directorul Federaţiei patronale a constructorilor, drumarilor şi producătorilor materialelor de construcţie "Condrumat"], a menţionat că agenda de business se referă şi problemele din ramura construcţiilor: bază normativă depăşită , pregătirea profesională slabă a lucrătorilor din ramură, insuficienţa volumelor de lucru. „Uniunea trasportatorilor şi drumarilor pune un accent deosebit pe dialogul social. Dar multe din propuneri nu ajung la guvern, iar la comisiile parlamentare, unde ar putea fi aduce argumente suplimentare, asociaţiile de business nu au acces. Rugăm viitorii parlamentari să ne asigure accesul”, a spus [Eugen Daţco de la Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor]. Agenda Naţională de Business 2009 exprimă consolidarea oamenilor de afaceri în soluţionarea unor probleme stringente. E necesar ca şi forţele politice. care vor veni în viitorul parlament să se consolideze atunci când vor aborda probleme ce ţin de dezvoltarea afacerilor. Doar un mediu de afaceri bine dezvoltat este o locomotivă în orice ţară, a fost de părere [Alexandru Slusari de la Uniunea Republicană a Asociaţiilor Producătorilor Agricoli „Uniagroprotect”]. [Vasile Mârzenco, de la Federaţia Naţională a Fermierilor din Moldova], a solicitat viitorilor parlamentari să identifice o modalitate de a suţine business-asociaţiile care au menirea de a informa corect şi a transmite opiniile membrilor săi structurilor guvernamentale. Reprezentanţii celor 4 partide, care au răspuns invitaţiei de a participa la „masa rotundă” – PLDM, PL, PDM şi UCM – au împărtăşit opinia că doar un dialog permanent al guvernări cu societatea civilă este în măsură să ofere un tablou real al problemelor existente în economie şi în viaţa socială, să prevină unele posibile tensionări. [Vlad Filat, preşedintele Partidului Liberal Democrat (PLDM)], a menţionat că că o pentru ca acţiunile prevăzute în Agenda Naţională de Business 2009 să fie implementate, e necesar ca în administraţia de stat să vină persoane din sectorul real, care cunosc din proprie experienţă „preţul unor reglementări” ale activităţii antreprenoriale. Societatea moldovenească e divizată în câteva segmente care nu comunică între ele, consideră [vicepreşedintele Partidului Democrat (PDM), Oazu Nantoi]. El s-a pronunţat pentru o guvernare receptivă la problemele abordate de oamenii de afaceri: cadru coerent pentru dezvoltare, neadmiterea imixtiunii statului în sfera businessului, independenţa justiţiei, în speranţa că la 5 aprilie business asociaţiile prin votul membrilor lor vor aduce la guvernare oameni receptivi. [Veaceslav Afanasiev de la Uniunea Centristră (UCM)] a apreciat faptul că Agenda Naţională de Business 2009 pune accentul pe valorificarea capitalului uman, considerînd cele 32 de acţiuni evidenţiate ca fiind o platformă de discuţie între mediul de afaceri şi guvern, parlament şi banca centrală. Şi [reprezentata Partidului Liberal, Mariana Ambros,] a spus că priorităţile conţinute în document merită să fie susţinute şi PL va acorda o deosebită atenţie acestora. Agenda Naţională de Business 2009, prima de acest fel în Moldova, a fost elaborată de IDIS „Viitorul” cu sprijinul Centrului Internaţional pentru Dezvoltarea antreprenoriatului (CIPE).