logo

APEL PUBLIC în legătură cu desemnarea Prim-ministrului RM


https://www.ipn.md/ro/apel-public-in-legatura-cu-desemnarea-prim-ministrului-rm-7542_1065332.html

Adresa:  str. Alexandru Hasdeu 95 A,
MD 2005 or. Chisinau, Republica Moldova
Tel. 022-21-28-16, Fax 022- 22-52-57
Web site: www.alianta.md
E-mail: secretariat_aac@yahoo.com

 

Către: Parlamentul Republicii Moldova
mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt 105, MD-2073
Preşedintele Republcii Moldova
mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare, nr.154, MD-2073
Guvernul Republicii Moldova
mun. Chişinău, Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1, MD-2033
Paridul Liberal Democrat din Moldova
mun. Chişinău, str. Bucureşti 88, MD-2012
Partidul Democrat din Moldova
mun.Chişinău, str. Tighina 32 MD-2001
Partidul Liberal
mun. Chişinău, str. N. Iorga 15, MD-2012
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova
mun. Chişinău, str. N. Iorga 11, MD-2012
Candidatul desemnat pentru funcţia de Prim-ministru Chiril Gaburici


17.02.2015



APEL PUBLIC
 

 

Republica Moldova traversează o perioadă din ce în ce mai dificilă. Mai bine de cîteva luni Guvernul nu activează cu mandatul deplin, din care aproape 3 luni după confirmarea rezultatelor alegerilor parlamentare din 30 noiembrie 2014. În această perioadă de instabilitate politică constatăm deprecierea considerabilă (peste 10%) a valutei naţionale, pierderea încrederi în sistemul bancar-financiar, lipsa bugetului şi a politicii fiscale pentru anul 2015, totul pe fundalul unui conflict armat în Ucraina şi o situaţie dificilă per ansamblu în regiune.

Constituirea Guvernului inclusiv prin desemnarea unei candidaturi cu integritatea neafectată şi încrederea substanţială în societate dar şi cu competenţe necesare pentru promovarea hotărîtă a reformelor democratice în economie şi în instituţiile de drept sunt indispensabile.

Desemnarea, de către preşedintele ţării N.Timofti, a dlui Chiril Gaburici în calitate de candidat pentru funcţia de Prim-ministru a Republicii Moldova pe data de 14 februarie 2015, la distanţa de o zi din momentul enunţării oficiale despre această persoană, nu poate fi acceptată totalmente pozitiv de către societate şi opinia publică. În opinia noastră societatea nu are suficiente date şi informaţii despre integritatea, competenţa profesională, şi cel mai important, încrederea societăţii pentru candidatul propus.
 

Concluzionăm:

 

  1. CONSTATĂM absenţa verificării prealabile a integrităţii candidatului de către partidele politice şi Preşedintele Republicii, mai jos găsiţi anexat lacunele integrităţii ale candidatului,
     

  2. CONSTATĂM, de principiu, cu regret înaintarea unei candidaturi în funcţii ministeriabile, dar în special pentru funcţia de prim-ministru din partea actorilor politici şi ignorarea cerinţelor precedente ale societăţii civile, din cauza nesatisfacerii criteriilor de: a) încrederea publică pentru asumarea reformelor economice şi democratice, b) integritatea deplină de manifestare în activitatea profesională precedentă în sectorul public sau corporativ, c) suficiente competenţe demonstrate de profesionalism pentru manifestarea şi promovarea conducerii executivului.
     

  3. CONSTATĂM cu regret modalitatea inadecvată şi pripită a desemnării candidatului la funcţia de Prim-ministru în condiţiile deja menţionate, care privează de oportunitate pentru întreagă societate şi grupurile specializate să se implice în dezbaterile necesare în privinţa corespunderii candidaturii . Societatea şi opinia publică nu poate fi marginalizată prin privarea acesteia de a dezbate, cel puţin o perioadă rezonabilă, corespunderea cerinţelor şi standardelor ridicate de integritate, ale democraţiei şi statului de drept.
     

  4. CONSTATĂM consecinţa de absenţă a încrederii din partea opiniei publice şi societăţii, care decurge din multiplele lacune de integritate, precum alegaţia obţinerii unei dipome false, alegaţii de cazuri corupţie, nerespectări grave ale drepturilor omului, colaborări cu regimuri autoritare şi dictatoriale etc. şi rămase neexplicate în spaţiul public.
     

Ori, dubiile de integritate sunt incompatibile însăşi cu exerciţiul funcţiei publice, deoarece mandatul, şi în special cel de Prim-Ministru, este redevabil celor mai înalte standarde de integritate, meritocraţie şi profesionalism, adeziunii practicilor democratice şi respectării drepturilor omului.

Este exclus faptul de a promova persoane la conducere pentru că sunt fini, naşi, de-ai noştri şi a pretinde că luptăm cu corupţia, că dorim o guvernare eficientă, o situaţie politică internă stabilă şi că s-ar continua ferm procesul integrării europeană. 
 

Prin urmare,

 

  1. RECOMANDĂM decidenţilor politici, în virtutea circumstanţelor deja create de desemnare a dlui Chiril Gaburici pentru funcţia de prim-ministru, a timpului suficient pentru a se documenta şi pentru a promova o dezbatere publică de esenţă asupra cumulării cerinţelor de: 1) încredere publică pentru reforme, 2) integritatea profesională, 3) competenţe demonstrate în realizarea integrării europene şi a reformelor.
     

  2. SOLICITĂM verificarea corectitudinii şi veridicităţii informaţiei făcute publice din investigaţiile de mai jos, iar în cazul în care informaţia ridică suspiciuni de lipsă de integritate, incompatibilităţi sau încălcare a drepturilor omului, să fie retrasă candidatura dlui Gaburici de la funcţia de Prim-ministru.
     

  3. SOLICITĂM retragerea candidaturii de către candidat în cazul constatării necorespunderii criteriilor sus-numite şi retragerea înaintării candidaturii de către Preşedintele Republicii Moldova,
     

  4. SOLICITĂM desemnarea şi înaintarea unei candidature merititocrate, profesioniste şi care ar corespunde cerinţelor şi standardelor ridicate de integritate, ale democraţiei şi statului de drept,
     

  5. ÎNDEMNĂM, în caz contrar, persoanele abilitate la contestarea în regim de urgenţă a constituţionalităţii decretului înaintării candidaturii în prisma deciziei CC de la 22 aprilie 2013.

 

Contacte: Olga Bîtcă 06 06 37 510 bitcaolga@gmail.com, Antoniţa Fonari 07 94 50 028 tineri.liberi@gmail.com

Semnatarii :

Olga Bîtcă, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului, Preşedinte Alianţa Anticorupţie
Catinca Mardarovici, Clubului Politic al Femeilor 50/50, Preşedinte Consiliul Naţional al ONG-urilor
Antoniţa Fonari, Centrul de Resurse Tineri şi Liberi, Secretar Consiliul Naţional al ONG-urilor, Vice-Preşedinte Consiliul Naţional pentru Participare
Lilia Carasciuc, Transparency International Moldova
Cristina Pereteatcu, Amnesty International Moldova
Iuliana Cantaragiu, Centrul Naţional de Mediu, Consiliul Naţional ONG
Otilia Sîrbu, Caritas Moldova
Valeriu Rusu, Agenţia pentru Dezvoltare Regională ADR Habitat, Vice-Preşedinte Alianţa Anticorupţie
Ghenadie Turcanu, Centrul PAS
Ilia Trombiţki, Eco-TIRAS
Ludmila Popovici, RCTV Memoria
Vani Jeregi, Institutul pentru Drepturile Omului
Serghei Ostaf, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului, Preşedinte Consiliul Naţional pentru Participare
Liubomir Chiriac, IDIS Viitorul
Viorel Soltan, Centrul PAS
Vitalie Mester, Centrul de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi
Dorin Curoşu, Preşedinte Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova
Ion Guzun, Centrul de Resurse Juridice din Moldova
Valentin Ciubotaru, AO BIOS
Olesea Stamate, AGER
Ioana Bobina, AO Asociaţia Femeilor pentru Protectia Mediului si Dezvoltarea Durabilă
Victor Cotruţa, REC Moldova
Nicolae Dandiş, Centrul PRO-Europa Cahul
Tatiana Marin, OT Stefan Vodă a Mişcării Ecologiste din Moldova
Violeta Gaşiţoi, avocat
Игорь Кильчевский, Liga PTH

În anexă:

Faptele pertinente candidatului desemnat cumulate din sursele publice. Faptele sunt prezentate în lipsa răspunsurilor şi reacţiilor relevante din partea persoanei vizate.


Faptele pertinente criteriilor enunţate privind candidatul desemnat Chiril Gaburici:

1) încredere publică pentru reforme
 

  • lipsesc careva informaţii relevante, lipseşte informaţia privind existenţa încrederii publice.

2) integritatea profesională

Curtea Constituţională a statuat, cu titlu de principiu, că orice mandat politic trebuie să se bazeze pe standarde ridicate în materie de integritate. Această condiţie nu este îndeplinită, ignorarea acestor constatări şi numirea/menţinerea în funcţii de conducere a unor persoane asupra cărora planează dubii privind integritatea implică o lipsă de respect faţă de statul de drept.1

Se reclamă în spaţiul public obţinerea unei dipome care nu ar corespunde condiţiilor necesare, cazuri de implicare în gestionarea suspectă a bugetelor corporative, nerespectări grave ale drepturilor omului în perioada în care instituţia corporativă se află în gestionarea directă a persoanei vizate.
 

3) competenţe demonstrate în realizarea integrării europene şi a reformelor

  • lipsesc careva informaţii relevante


1 http://constcourt.md/libview.php?l=ro&idc=7&id=428&t=%2FPrezentare-generala%2FServiciul-de-presa%2FNoutati%2FMentinerea-in-functie-a-Prim-ministrului-unui-Guvern-demis-pentru-motive-de-coruptie-este-neconstitutionalaDecizia integrală CC 22 aprilie 2013:
http://constcourt.md/public/files/file/Actele%20Curtii/acte_2013/h_04.2013.ro.pdf
p. 7 explicații despre conceptul statului de drept, p. 23 despre neconstituționalitatea decretului președintelui, p. 23 prezumpția nevinovăției prevăzută de constituție ca principiu într-un proces penal, este inaplicabilă răspunderii politice.