logo

Apel Public către Guvernul Republicii Moldova


https://www.ipn.md/ro/apel-public-catre-guvernul-republicii-moldova-7542_1065231.html

 

1 iulie 2014

Alianţa Anticorupţie[1] și Consiliul Național pentru Participare (CNP)[2] active în domeniul prevenirii, diminuării şi eradicării fenomenului corupţiei din Republica Moldova, consideră oportună adresarea către instituţiile abilitate ale statului în privința continuării reformării sectorului justiției, prevenirii şi combaterii corupției și lipsei de integritate prin aprobarea și adoptarea politicilor de anticorupție și de asigurare a  integrității.

Constată, cu regret, că proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative cu modificările necesare prevenirii şi combaterii corupției, conflictelor de interese, prevenirii riscurilor de corupție a figurat deja de 2 ori pe ordinea de zi a 2 ședințe de Guvern, din 25 și 28 iunie 2014, pentru a nu se mai regăsi ulterior în versiunile finale ale agendelor Cabinetului de Miniștri.[3]

Exprimă nedumerirea pentru excluderea din redacțiile finale ale agendelor ale proiectului de lege cu modificările necesare prevenirii şi combaterii corupției
, conflictelor de interese, prevenirii riscurilor de corupție, și în special, selectiv:

  1. Specificarea în Codul penal a noțiunii de prejudiciere a interesului public (art.126(2)),
  2. Includerea în Codul penal a unei noi componenţe de infracţiune  “Conflictul de interese” (art.329/1),
  3. Concretizarea noţiunii de “agent public” în Legea privind testarea integrităţii profesionale, nr. 325/2013
  4. Facilitarea procedurii de realizare a testării integrității în sectorul public pentru promovarea integrității și încrederii în sectorul public,
  5. Precizarea prin acoperirea exhaustivă a fenomenului corupției şi a faptelor de comportament corupţional în Legea cu privire la prevenirea și combaterea corupției,
  6. Fortificarea mecanismului de evaluare a riscurilor de corupție în activitatea de elaborare a politicilor, actelor normative și adoptării deciziilor de autoritățile publice.
  7. Stabilirea  expresă a responsabilității pentru diverse forme de nerespectare a regimului de declarare a veniturilor, conflictelor de interese, inclusiv pentru neconformări procedurale sau materiale, nerespectarea obligațiunilor pentru declararea influențelor necorespunzătoare, tăinuirea actelor de corupție, obstrucționarea acestora.
  8. Introducerea răspunderii contravenționale pentru acte de favoritism, conflictul de interese și nedeclararea acestuia, încălcarea regimului de incompatibilitate, etc.

Consideră imperativă adoptarea modificărilor legislative inițial introduse pe agendele a 2 ședințe ale  Cabinetului de Miniștri, deoarece proiectul de lege a fost supus procedurilor de transparență și are ca scop implementarea următoarelor prevederi din Acordul de Asociere UE-RM, anume:

  1. Art.4 – reforma internă - ... asigurarea eficacității în lupta împotriva corupției... asigurarea implementării efective a instrumentelor legale internaționale precum este Convenția ONU împotriva corupției din 2003,
  2. Art.16 – Prevenirea și combaterea crimei organizate, corupției și altor activități ilegale – 1e) corupția pasivă și activă, atît în sectorul privat, cît și în sectorul public, inclusiv în ceea ce privește abuzul de funcții și influență, 1f) falsificarea de documente și depunerea declarațiilor false...,
  3.  Art. 22 – e) promovarea valorilor etice în serviciul public,
  4. Art. 50 – Lupta împotriva fraudelor și corupției în finanțele publice -  b) îmbunătățirea metodelor pentru combaterea și prevenirea fraudelor și corupției în domeniile prevăzute (finanțele publice).

Consideră, că aceste modificări legislative, în redacția propusă inițial, pentru examinare în ședința Cabinetului de Miniștri  trebuie introdusă pe agenda acestuia în regim de urgență.

Cu considerație,

Olga Bîtcă, președintele AAC                                              Sergiu Ostaf, președintele CNP