APEL dă note comportamentului televiziunilor în campania electorală
https://www.ipn.md/ro/apel-da-note-comportamentului-televiziunilor-in-campania-electorala-7967_977104.html
„Majoritatea televiziunilor au admis abateri destul de serioase de la prevederile legii, de la deontologia profesională. Mai cu seamă, este vorba despre patru televiziuni, în special N4 şi NIT, dar şi Moldova 1 şi, pe unele segmente, Eu TV. Pro TV şi TV7 au fost mai aproape de normele legale şi ale eticii profesionale”, a declarat Vasile State, coordonator al Asociaţiei Presei Electronice (APEL) într-un proiect de monitorizare a televiziunilor din Chişinău pe perioada campaniei electorale pentru alegerile din 29 iulie.
„Acest fapt nu a contribuit în mod evident la crearea şi asigurarea unor condiţii favorabile pentru alegeri liberi şi conştiente”, se spune într-un comunicat de presă, elaborat de experţii APEL şi distribuit în cadrul unei conferinţe de presă la agenţia Info-Prim Neo.
O serie de posturi TV au prezentat în ştiri în mod inechitabil, disproporţionat şi tendenţios concurenţii electorali, prejudiciind astfel posibilitatea alegătorului de a-şi forma liber o opinie asupra ofertelor electorale, au spus experţii APEL. „NIT şi N4, în mod deosebit, dar şi Moldova 1, au mediatizat masiv în ştiri în context pozitiv şi au manifestat atitudini favorizante faţă de reprezentanţii guvernării şi ai PPCD”, a spus Vasile State.
NIT, N4, Eu TV şi Moldova 1 au manifestat în ştiri atitudine defavorizantă faţă de partidele de opoziţie. Pe de altă parte, Pro TV şi TV7 au adoptat în acest sens o atitudine mai echilibrată şi nu au admis în ştiri atitudini părtinitoare ori tendenţioase faţă de concurenţii electorali, au spus monitorii APEL.
Potrivit observatorilor, difuzarea unor emisiuni cu conţinut electoral, altele decât dezbaterile, a oferit premise pentru difuzarea disimulată a preferinţelor politice. „Unele emisiuni difuzate în perioada electorală de către EuTV, N4 şi NIT au fost orientate în mod tranşant spre difuzarea „prescripţiei de opinie”, şi nu spre informarea echidistantă a audienţei”, a spus profesorul universitar Victor Moraru, expert în cadrul proiectului.
Proiectul de monitorizare a prezenţei actorilor politici la principalele canale de televiziune în timpul şi în perioadele dintre campaniile electorale din 2009 este finanţat de Delegaţia Comisiei Europene în Moldova şi alţi donatori. Cu acest proiect APEL participă în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.
Cu o zi înainte, la 6 august, compania publică „Teleradio-Moldova” a făcut public un raport intern de monitorizare, în care se menţionează că „în campania electorală compania “Teleradio-Moldova” nu a făcut partizanat politic şi nici propagandă pentru vreun partid”. Conducerea IPNA presupune că în spatele monitorizărilor unor ONG-uri sunt posibile erori şi interese.