logo

AO „Moldova mea”: Ministerul Educației distruge viitorul copiilor și statalitatea


https://www.ipn.md/ro/ao-moldova-mea-ministerul-educatiei-distruge-viitorul-copiilor-si-statalitatea-7967_1035908.html

Asociația Obștească „Moldova mea” consideră că Ministerul Educației este politizat, degradat și că distruge viitorul copiilor și statalitatea Republicii Moldova. Într-o conferință de presă la IPN, președintele Asociației, Fiodor Ghelici, a făcut apel către șeful statului să se ocupe în mod prioritar de calitatea învățământului, pentru că în prezent, mai ales la sate, se atestă o degradare completă, potrivit activistului.

Liderul Asociației a menționat că Ministerul Educației este o instituție politizată, la cârma căreia ajung persoane care nu au nimic în comun cu acest domeniu. Într-un final, potrivit lui Ghelici, această instituție, dar și în sine guvernarea, nu are ca scop educarea și pregătirea tinerilor. La fel, în opinia sa, au ajuns să fie politizați și pedagogii, care folosesc elevii și studenții la diferite măsuri cu caracter politic etc. Activistul afirmă că mai mult ca atât, profesorii propagă în rândul elevilor ura față de limba rusă, în loc să fie promovate valorile patriotice ale statului, indiferent de etnia elevilor.

Fiodor Ghelici spune că școala din prezent diferă foarte mult de școala sovietică, când elevii cunoșteau și limba de stat, și limba rusă. Activistul l-a îndemnat pe șeful statului să renunțe la chestiunile legate de sistemul electoral și să orienteze spre sistemul de învățământ. Potrivit lui, deși este cam târziu, este nevoie de a schimba în întregime corpul didactic, dar și salariile în domeniu trebuie să crească. De asemenea, liderul Asociației consideră că Republica Moldova nu trebuie să plagieze reformele pe care le-au promovat alte state în acest domeniu, pentru că acestea nu vor avea ca rezultat decât o degradare completă.

Prezent la conferința de presă, Serghei Mișin, reprezentantul minorităților naționale, a declarat că în ultimii ani, autoritățile încearcă să limiteze drepturile minorităților etnice la educație. Numărul instituțiilor de învățământ cu predare în limbă rusă s-a înjumătățit, iar în majoritatea instituțiilor nu există clase sau pedagogi care ar preda în rusă. Or, limba rusă este limba de comunicare între minoritățile naționale. Potrivit lui, din cauză că în multe dintre instituțiile de învățământ superior nu mai sunt formate grupe cu predarea în rusă, mulți tineri merg să studieze sau în stânga Nistrului, sau peste hotare. „În consecință, vom ajunge ca să nu mai avem specialiști vorbitori de limbă rusă”, a mai spus Serghei Mișin.

Reprezentantul minorităților naționale a menționat că Guvernul și Ministerul Educației, prin acțiunile sale și prin lipsa unor politice bine gândite încearcă să scoată limba rusă din circuit, chiar și instituțiile statului, inclusiv Parlamentul, nu publică informația și în limba rusă. Serghei Mișin este de acord că oamenii trebuie să cunoască limba de stat, însă statul nu face nimic pentru ca acest lucru să aibă loc. Potrivit lui, legislația prevede că statul trebuie să asigure cursuri gratuite pentru învățarea limbii de stat, dar nu se întâmplă acest lucru.