ANRCETI anticipează pentru acest an o creştere de 5-8% pe piaţa comunicaţiilor electronice
https://www.ipn.md/ro/anrceti-anticipeaza-pentru-acest-an-o-crestere-de-5-8-pe-piata-comunicatiilor-el-7966_981977.html
Piaţa de comunicaţii în Republica Moldova a fost, în comparaţie cu alte sectoare ale economiei, mai puţin afectată de criza economico-financiară. Pe fundalul reducerii, în anul 2009, a Produsului Intern Brut (PIB) cu 6,5%, vânzările pe cele patru pieţe de comunicaţii electronice – de telefonie fixă şi mobilă, de acces la Internet şi de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale – au înregistrat o scădere uşoară de 1,7% şi au alcătuit 5, 6 miliarde de lei.
Informaţiile au fost prezentate marţi, 20 aprilie, la o conferinţă de presă, la care a fost prezentat Raportul Agenţiei pentru reglementare în comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei (ANRCETI) privind activitatea sa şi evoluţia pieţelor de comunicaţii electronice în anul trecut.
Directorul instituţiei, Sergiu Sâtnic, a comunicat că, raportat la valoarea PIB din anul trecut, volumul vânzărilor a constituit 9,4%. Agenţia explică descreşterea vânzărilor pe piaţa comunicaţiilor prin diminuarea vânzărilor pe pieţele de telefonie fixă, de difuzare şi retransmise a programelor audiovizuale, precum şi prin reducerea ritmului de creştere a vânzărilor pe piaţa de telefonie mobilă.
Deşi trendul vânzărilor pe cele patru pieţe de comunicaţii electronice a fost, în 2009, diferit, numărul utilizatorilor de servicii a continuat să crească, a subliniat Sergiu Sâtnic.
Pe fundalul crizei generale care a marcat întreaga economie, a scăzut şi volumul investiţiilor operate în sector. Reducerea constituie circa 11%. Ca şi până acum, cele mai mari investiţii, în 2009, au revenit principalilor actori de pe piaţă – „Moldtelecom”, „Orage Moldova” şi „Moldcell”, care împreună au asigurat 95,5 la sută din totalul investiţiilor.
În raportul de activitate al ANRCETI se arată că deja al doilea an consecutiv scade volumul total al vânzărilor pe piaţa telefoniei fixe. Cea mai mare cotă în structura cifrei de afaceri pe acest segment – 50%– a revenit convorbirilor internaţionale.
Cea mai mare creştere a fost înregistrată pe segmentul servicii acces la Internet pe bandă largă – 62,4% În Chişinău în acest moment sunt peste 100 de mii de abonaţi la Internet, ceea ce reprezintă 64% din totalul pe ţară. Capitala este urmată în clasament de municipiul Bălţi, cu circa 8 mii de abonaţi. Cei mai puţini abonaţi la Internet sunt în raionul Şoldăneşti – 748 de clienţi.
Pentru anul curent ANRCETI prognozează o creştere a pieţei de comunicaţii electronice de 5-8 %. Creşterea însă se referă mai puţin la telefonia fixă şi mai mult la piaţa serviciilor de acces la Internet.