logo

Alianţa Anticorupţie, îngrijorată de mersul anchetei BEM-Banca Socială-Unibank


https://www.ipn.md/ro/alianta-anticoruptie-ingrijorata-de-mersul-anchetei-bem-banca-sociala-unibank-7542_1065371.html

Adresa:  str. Alexandru Hasdeu 95 A,
MD 2005 or. Chisinau, Republica Moldova
Tel. 022-21-28-16, Fax 022- 22-52-57
Web site: www.alianta.md
E-mail: secretariat_aac@yahoo.com

 

Către:
Instutuțiile internaționale
Șefii misiunilor diplomatice acreditate în Republica Moldova
Președintele Republcii Moldova

mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare, nr.154, MD-2073
Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova
mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, 166
Procuratura Generală a Republcii Moldova
mun. Chișinău, str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni, 26, MD-2005
cc: Procuratura Anticorupție 


25.05.2015
 

Membrii Alianței Anticorupție se declară profund ingrijorați și indignați de desfășurarea investigațiilor și anchetei în privința afacerii BEM-Banca Socială-Unibank, deoarece până în prezent au fost intentate dosare penale doar în privința acordării creditelor neperformante, ceea ce ar corespunde doar unui compartiment din cele 3 ale afacerii, celelalte 2 compartimente, precum, cedarea/pierderea de către stat a pachetului de control BEM, modificarea acționarilor la cele 3 banci, înrăutățirea situației lor financiare, identificarea și returnarea activelor de peste hotare și din țară și identificarea responsabililor din sfera publică și privată și atragerea lor la răspundere, neînregistrând nici un progres semnificativ.1


Alianța Anticorupție CONSIDERĂ:
 

  • Inadecvată inacțiunea Procuraturii Generale din toamna 2014 și declarațiile Procurorului Gurin despre absența plângerii în privința prejudiciului, primordială fiind protecția interesului public;

  • Intolerabilă absența tratării egale în cadrul actului de justiție prin pronunțarea sențințelor judecătorești, fiind aleasă drept măsură de reprimare în cazul mai multor bănuiți – arestul la domiciliu, o masură net diferită de măsurile altor figuranți în dosarele acestei afaceri și altor dosare din această perioadă;

  • Absolut inadmisile, intolerabile, și necorespunzatoare eticii bancare și financiare, aplicabile în regiune prin analogie2, declarațiile lui D.Drăguțanu, actual guvernator al BNM, în cadrul conferinței de presă3 despre faptul că ”Valută este în Republica Moldova și foarte multă, în depozitele persoanelor fizice și în saltelele persoanelor fizice…”4

  • Inadmisibilă și intolerabilă situația ca povara restuirii miliardelor furate să fie impusă cetățenilor activi astăzi și cu repercursiuni pentru viitoarea generație.5


În acest context, Membrii Alianței Anticorupție SOLICITĂ:
 

  • Întreprinderea măsurilor necesare de securizare a probelor deja cumulate și a celor care urmează a fi colectate de pe diferite suporturi informaționale moderne, precum serverele Băncii Naționale;

  • Investigarea acțiunilor ce au dus la decapitalizarea băncilor puse sub administrație specială de BNM din perspectiva terorismului financiar transfrontalier, afectarea securității statului;

  • Instituirea unui grup de monitorizare cu antrenarea experților internaționali independenți și a reprezentanților societății civile;

  • Plafonarea, condiționarea și monitorizarea creditelor de un grup de experți, în care ar fi incluși experți cu nume notorii din mediul academic și asociativ, cu integritate publică incontestabilă;

  • Identificarea instituției publice și a factorului resposabil pentru fiecare etapă a investigației;

  • Menținerea contactului permanent cu mass-media pentru orice informație de interes comun pe cazul acestor bănci, la fiece etapă importantă a investigațiilor, cel puțin 1 data în lună;

  • Tragerea la răspundere a persoanelor responsabile de supravegherea și managementul acestor bănci, în cazul stabilirii prejudiciilor aduse statului, interesului public, cetăţenilor şi rezidenților;6

  • Tragerea la răspundere a factorilor de decizie responsabili pentru supravegherea sistemului financiar-bancar pentru neluarea atitudinii prompte față de situația creată;7

  • Transparentizarea maximă a anchetei, dat fiind interesul public major dictar de prejudiciul adus statului, neadmiterea mușamalizării după anumite paravane legislative;

  • Trasabilitatea operațiunilor financiar-bancare ale Băncii Naționale a Moldovei în corelație cu băncile asupra cărora a fost instituită administrarea specială;

  • Desecretizarea deciziilor referitoare la Banca de Economii, în special între anii 2014-2015;

  • Inadmisibilitatea persecutării persoanelor publice, experților în domeniul financiar bancar, a formatorilor de opinie sau a cetățenilor și rezidenților pentru dezvăluirii, opinii în conformitate cu prevederile art.32 al Constituției Republicii Moldova8, art. 6 și art. 9 al Legii nr. 64/2010 cu privire la libertatea de exprimare9, dar și al celor mai importante tratate internaționale, în garantarea drepturilor și libertăților fundamentale, la care Republica Moldova este parte, precum: art. 19 a Declarației Universale a Drepturilor Omului10, art.10 cu privire la libertatea de exprimare al Convenției Europene a Drepturilor Omului11.


Membrii Alianței Anticorupție


6 Controlul democratic în fața grupurilor specializate, formatorilor de opinie, mass-mediei. Menținerea contactului permanent cu media este importantă pentru cultivarea încrederii, este un instrument de revigorare a credibilității - comunicarea pe toate cazurile de interes public: a) relația cu presa prin intermediul conferințelor de presă[i],[ii] cu organizarea dezbaterilor publice[iii]. O categorie de informații va include informația privind pozițiile organelor colegiale[iv],[v]. O altă informație se referă la investigațiile disciplinare[vi], b) Se incurajează încheierea protocoalelor de cooperare dintre procuratură și mass-media

[i] http://www.cps.gov.uk/news/

[ii] http://www.ppsc-sppc.gc.ca/eng/nws-nvs/index.html

[iii] http://www.cps.gov.uk/news/articles/

[iv] http://www.cdpp.gov.au/news/?news_category=directors-speeches

[v] http://www.cps.gov.uk/news/articles/

[vi] http://www.cps.gov.uk/news/latest_news/eight_charged_with_offences_of_misconduct_in_public_office/

Sursa: http://www.credo.md/site-doc/ProsecutorAccountabilityRO_FINAL_accept_10.2014.pdf


 


DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire.