Deși dezamăgirea UE în partidul de la guvernare este fracturată în mod ireversibil, aceasta menține comunicarea pe aspectele operaționale de implementare a Acordului de Asociere, și a celor circa 150 de proiecte pe teritoriul țării, inclusiv în autonomia găgăuză și în regiunea transnistreană, scrie politologul Dionis Cenușa într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.
Poziția oficială a UE a rămas neschimbată după invalidarea alegerilor din iunie 2018. Principala cerință a europenilor este ca guvernarea să materializeze votul cetățenilor din Chișinău, pentru care dispune de toate instrumentele legislative și administrative, subliniază politologul.
Evident, consideră Dionis Cenușa, UE este conștientă de faptul că voința Partidului Democrat de a reface invalidarea alegerilor este nulă, deoarece a ceasta va crea un precedent favorabil pentru pârghiile de influență ale UE și va poziționa opoziția extrem de favorabil înainte de alegeri.
Totodată, orice intervenție asupra deciziilor de invalidare va confirma că guvernarea s-a aflat în spatele hotărârilor judecătorești și va forța mașinăria propagandistică a guvernării să modifice discursul public, dispunând de puțin timp până la parlamentare, opinează politologul.
Insistând pe prioritatea validării alegerilor din Chișinău, comentează Dionis Cenușa, europenii evită la fel să accepte vreun consens cu guvernarea, care încearcă să substituie pre-condițiile politice pentru asistența macro-financiară cu realizarea condițiilor sectoriale.
Astfel, UE întărește retorica critică, care complică dialogul politic la cel mai înalt nivel, fără a perturba însă discuțiile sectoriale tehnice în contextul implementării Acordului de Asociere, punctează politologul.
El spune că, în realitate, principialitatea UE pe subiectul invalidării alegerilor constituie cel mai puternic și inflexibil mesaj transmis până acum.
În primul rând, politologul crede că situația data denotă că UE poate fi dură, atunci când principiile de bază ale democrației nimeresc sub atac. Criza actuală ar fi putut fi prevenită, dacă UE demonstra o reacție dură, inclusiv suspenda asistența macro-financiară mai devreme, îndată după ce guvernarea a introdus votul mixt în 2017, accentuează Dionis Cenușa.
În al doilea rând, sugerează el, ca urmare a criticii contra nevalidării alegerilor, europenii intensifică sentimentele de neîncredere față de guvernare, pe care opoziția le poate valorifica, inclusiv prin suprapunerea mesajelor critice cu cele intonate de la Bruxelles.
Nu în ultimul rând, argumentează politologul, UE setează un nou test pentru guvernare și anume desfășurarea unor alegeri parlamentare corecte. Indirect, prin aceasta se subînțelege foarte clar că UE nu va tolera repetarea cazului nevalidării votului din Chișinău.
Cu toate acestea, deși partea europeană vrea să prevină precedentele periculoase recente, această nu deține pârghii ce ar stimula sau constrânge guvernarea să accepte ajustările necesare ale legislației electorale, în corespundere cu bunele practici europene, concluzionează Dionis Cenușa.