Agenţiile de publicitate nu vor fi restricţionate în acordarea spaţiului publicitar concurenţilor electorali
https://www.ipn.md/ro/agentiile-de-publicitate-nu-vor-fi-restrictionate-in-acordarea-spatiului-7965_973986.html
Agenţiile de publicitate vor putea decide cât din spaţiul publicitar deţinut îl pot acorda concurenţilor înscrişi în cursa electorală pentru alegerile parlamentare din 5 aprilie. Acestea, însă, trebuie să ofere spaţiu publicitar în condiţii echitabile pentru fiecare concurent. Aceste şi alte prevederi se conţin într-un regulament aprobat marţi, 10 februarie, de către Comisia Electorală Centrală (CEC).Varianta finală a documentului a fost aprobată cu votul a 8 din cei 9 membri ai CEC, transmite Info-Prim Neo.
Varianta iniţială a regulamentului prevedea instituirea unui plafon de 50% a spaţiului publicitar pe care o agenţie de publicitate îl poate utiliza în campania electorală. Secretarul CEC, Iurie Ciocan, a spus că plafonul a fost coordonat cu agenţiile de publicitate, întrucât experienţa altor campanii a demonstrat că unii candidaţi au monopolizat spaţiul publicitar disponibil, arendându-l cu mai mult timp înainte de începerea campaniei. În replică, mai mulţi membri ai CEC au spus că instituirea acestui plafon ar fi o imixtiune în activitatea de antreprenoriat a agenţiilor, întrucât acestora li se va dicta indirect cum să-şi gestioneze afacerea. Într-un final plafonul a fost exclus din textul regulamentului.
Din suprafaţa totală oferită de către agenţii pentru publicitate electorală, fiecărui concurent trebuie să-i revină cel puţin 10%. Totodată, CEC a stabilit că preţul pentru plasarea publicităţii electorale nu poate fi mai mare decât pentru publicitatea comercială.
Regulamentul mai prevede că administraţiile publice locale, în termen de 3 zile de la înregistrarea concurenţilor electorali, trebuie să stabilească locurile pentru afişaj electoral. Spaţiul fiecărui panou va fi împărţit egal pentru toţi candidaţii. Fiecărui concurent i se va pune la dispoziţie cel puţin 1 metru pătrat. Se interzice publicitatea electorală în transportul public, pe monumente, clădiri, dar şi imobile cu valoare istorică.
Campania electorală a început oficial pentru nouă partide politice care au fost înregistrate marţi, 10 februarie, de către CEC. Al zecelea partid care a depus documentele luni, 9 februarie, aşteaptă să fie înregistrat în cel mult 7 zile din data prezentării actelor la CEC. Alte partide se pot lansa în campanie abia după ce vor depune documentele la CEC şi vor fi înregistrate în calitate de concurenţi electorali. Acest lucru poate fi făcut până la 5 martie, inclusiv.