Agenţii economici moldoveni sunt foarte pasivi în promovarea produselor peste hotare, susţine un expert german
https://www.ipn.md/ro/agentii-economici-moldoveni-sunt-foarte-pasivi-in-promovarea-produselor-peste-7966_959841.html
R. Moldova nu beneficiază pe deplin de avantajul obţinerii accesului agenţilor economici moldoveni pe pieţele Uniunii Europene prin alăturarea acestora la Asociaţiile Internaţionale de Exportatori, precum şi promovarea produselor proprii în cadrul diferitor expoziţii internaţionale.
Această declaraţie a fost făcută pentru Info-Prim Neo de economistul diplomat german, Hans-Jurgen Muller, în cadrul unui seminar cu genericul „Căile practice pentru aderarea la piaţa UE – comerţul şi sisteme de distribuţie”.
Potrivit lui Muller, antreprenorii moldoveni trebuie să fie convinşi de calitatea produselor oferite. Astfel, R. Moldova ar putea avea mari şanse de a obţine acces pe pieţele UE, inclusiv în Germania. În opinia expertului, participarea producătorilor autohtoni la diferite expoziţii şi foruri internaţionale ar trebui să fie susţinută de autorităţi, or, în alte state, cheltuielile de participare a acestora la expoziţii internaţionale sunt suportate de către stat.
Hans-Jurgen Muller a menţionat că la moment, R. Moldova este foarte puţin prezentă în Germania cu produsele sale. „La începutul fiecărui an, în Berlin se organizează Săptămâna Verde, unde sunt prezenţi agricultori de pretutindeni. Moldova nu participă la acest eveniment deja de circa 5-6 ani. Pe lângă aceasta, în Germania activează anual cel puţin 6 expoziţii internaţionale, la care RM ar trebui să fie prezentă pentru a se face mai cunoscută”, susţine Muller.
Solicitat să aprecieze decizia Rusiei privind sistarea importurilor de vinuri moldoveneşti, diplomatul a spus că aceasta este o lovitură foarte serioasă pentru R. Moldova, dar reprezintă şi un imbold pentru a se reorienta spre alte ţări.
Totodată, Muller consideră că vinificatorii moldoveni trebuie să promoveze un marketing bine dezvoltat şi să găsească parteneri în diverse ţări. Potrivit lui, în trecut, doar vinurile din Franţa şi Italia prezentau interes sporit pentru UE. Între timp situaţia s-a schimbat şi numărul ţărilor exportatoare pe pieţele Uniunii Europene este în creştere, ceea ce oferă R. Moldova o oportunitate în plus.
În opinia expertului, la capitolul preţ şi cantităţi de vinuri, R. Moldova are concurenţi foarte mari, dar în ceea ce priveşte calitatea, vinificatorii moldoveni se află într-o situaţie favorabilă. Principalii concurenţi ai RM sunt România şi Bulgaria care îşi prezintă vinurile în Europa Centrală.
Seminarul cu genericul „Căile practice pentru aderarea la piaţa UE – comerţul şi sisteme de distribuţie” a fost organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a R. Moldova, în colaborare cu Proiectul de Parteneriat moldo-german în domeniul businessului.