logo

Acțiunile planificate în domeniul mass-media, realizate parțial în ultimul trimestru


https://www.ipn.md/ro/actiunile-planificate-in-domeniul-mass-media-realizate-partial-in-ultimul-7967_1040557.html

Acțiunile asumate de autoritățile din Republica Moldova pe segmentul mass-media, în perioada decembrie 2017 – februarie 2018, în conformitate cu Acordul de Asociere, au fost realizate parțial, la fel ca și acțiunile din perioada anterioară. Experții media consideră că ritmul trebuie accelerat. Concluziile se regăsesc în cel de-al patrulea raport trimestrial de monitorizare, prezentat de către Asociația Presei Independente joi, 15 martie, transmite IPN.

Aneta Gonța, expertă media, a remarcat că în cea de-a patra monitorizare au fost incluse șase acțiuni, trei dintre care sunt restanțe planificate pentru perioadele anterioare. Una dintre acțiuni, planificată pentru trimestrul I al anului 2018, vizează „asigurarea protejării patrimoniului lingvistic și cultural-național de către radiodifuzorii din țară”. Aceasta presupune realizarea unei monitorizări a calității limbii române în serviciile de programe a radiodifuzorilor, lucru care nu s-a făcut în perioada de raportare.

O altă acțiune, planificată inițial pentru trimestrul I al anului 2017 și reprogramată pentru trimestrul I al anului 2018, ține de revizuirea Codului Audiovizualului. Experții menționează că în perioada de referință a fost definitivat lucrul la Codul serviciilor media audiovizuale, care, dacă va fi aprobat, va înlocui actualului Cod. Documentul, dar și Concepția politicii naționale de dezvoltare a mass-media (2018-2025) au fost elaborate și plasate pentru dezbatere publică, însă nu se cunoaște când urmează a fi aprobate.

Ion Bunduchi, expert media din echipa de monitorizare, a declarat că și în acest raport, ca și în precedentele, se constată că acțiunile prevăzute în Planul național nu se pliază pe Acordul de Asociere cu UE. Iar propunerile pentru revizuirea Planului pe segmentul mediatic, din nou, vizează doar audiovizualul, mass-media scrisă și cea online rămânând în continuare în afara preocupărilor statului.

Experții recomandă ca Planul de acțiuni, în partea ce vizează segmentul mediatic, să fie completat cu acțiuni care să cuprindă întregul domeniu media. Experții insistă să fie incluse doar acțiuni care reies exact din Acordul de Asociere cu UE. Se recomandă să fie revăzuți indicatorii de performanță orientați către rezultate așteptate finale și nu intermediare, care, de cele mai dese ori, sunt irelevante.

Directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, a declarat că API a început, acum un an, să monitorizeze felul în care autoritățile își îndeplinesc angajamentele în domeniul mass-media în conformitate cu Acordul de Asociere. În perioada următoare urmează a fi inițiată o nouă monitorizare, care va fi prezentată în luna iunie.