Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie afirmă că își dorește să ajungă președinte de țară. Pe lângă promisiunile lansate, candidații recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în fața alegătorilor, astfel încât aceștia să pună ștampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenția de presă IPN a contactat o echipă de experți pentru analiza comportamentului celor opt aspiranți la fotoliul de președinte, în ordinea înregistrării, și a acțiunilor la care recurg aceștia pentru a-și crea o imagine favorabilă: Nr.1 Renato Usatîi, candidatul Partidului Politic Partidul Nostru.
Ion Tăbârță, comentator politic, este de părere că Renato Usatîi, în stilul său tradițional, folosește un limbaj simplu, pe înțelesul oamenilor, cu anumite expresii, metafore – chestiuni ce prind. Expertul nu exclude că acestea sunt și niște polit-tehnologii și că intenționat se merge pe această abordare. Însă, spune el, trebuie recunoscut faptul că aceasta este o latură naturală a lui Renato Usatîi. Tipul acesta de umor sau îl ai de la natură, sau nu îl ai oricât de mult s-ar lucra din punct de vedere polit-tehnologic cu un anumit politician.
„Dacă e să facem o diferență totuși, cu acum patru-șase ani, când a apărut ca politician, totuși el s-a maturizat din punct de vedere politic. Da, folosește în continuare acel limbaj excentric, populist, însă cumva a dispărut o chestie de sub urbanism. Dacă inițial era mai degrabă un limbaj suburban, al unui băiat de cartier, acum deja a apărut această latură a maturității. S-a mai cizelat, s-a mai temperat. Deși în continuare folosește acest limbaj, pare că mai cumpătat. Și această doză de maturitate e un atu”, a menționat Ion Tăbârță.
Renato Usatîi nu are o ideologie clară în prezent. Aceasta, deși inițial apăruse ca un politician de stânga, cu valențe autoritare clare. Acum merge spre tot electoratul – de stânga, de dreapta, cel dezamăgit etc. „În teoria politică, aceasta se numește „catch all” sau „agață totul”. Anterior electoratul său era clar de stânga. Acum, pe lângă acesta, nu este exclus că provoacă simpatii și în rândul unei părți a electoratului de dreapta-centru”, explică expertul.
Ion Tăbârță mai spune că liderul PPPN vine cu diagnosticul problemei pe moment. El nu are un proiect instituționalizat, de lungă durată. Acest lucru a fost vizibil atunci când el a dispărut din țară, nu s-a implicat în campanie. Practic, proiectul lui a fost la limită. Și e clar – partidul său nu a trecut pragul electoral și nu a acumulat niciun mandat în Parlament nici în circumscripții. Ulterior a revenit și proiectul său politic treptat revine în preferințele electoratului.
„Este un proiect aproape personalizat. El vine să diagnosticheze ce se întâmplă pe moment în politica moldovenească. Încearcă să scoată niște atuuri ca urmare a activității sale de la Primăria Bălți, spune că e cea mai transparentă primărie, au loc acele înfrățiri cu orașe din România. Da, există aspecte populiste, dar sunt mișcări pe dreapta, pe care le caracterizează ca politici pro-europene”, mai spune Ion Tăbârță.
Valeriu Pașa, expert „WatchDog.MD”, menționează că Renato Usatîi are o campanie de publicitate online foarte puternică. „Probabil că au lucrat cu sociologia, care arată că mulți dintre potențialii lui alegători indeciși, centriști, se informează de pe internet și, din ce vedem pe sondajele realizate pe internet, într-adevăr, el stă bine. Printre consumatorii de internet, el are un rating cred că dublu față de media pe țară, de asta și face foarte multă publicitate. Cu slogane simple, cum a fost remarcat, unele copiate la greu din campania președintelui ucrainean Zelensky. Pe lângă asta, el este activ și în live-uri, folosește foarte multe instrumente pe internet și întâlniri la nivel local. În special, merge targetat pe zonele unde are mai mulți potențiali alegători, unde are partidul său reprezentare bună în organele locale, la nord și la sud, în special în centre raionale, adică acolo unde are el concentrație bună de alegători și potențiali alegători”, explică Valeriu Pașa.
Potrivit lui, liderul PPPN, în general, vine cu stilul său clasic, pe care l-a mai domolit. În opinia sa, politicianul nu mai este chiar atât de populist cum a fost în trecut, de exemplu în 2014, pornind probabil și de la acumularea de experiență, totuși, chiar este un politician experimentat. El se poziționează cât mai centrist, pe agendă socială și politică internă, anti-președindele Dodon. Deci, practic, încearcă să racoleze cât mai mulți alegători dezamăgiți de actualul președinte, dar și foști alegători ai Partidului Democrat, încercând să atragă și ceva simpatii chiar din rândul alegătorilor indeciși, dezamăgiți de dreapta – pro-europeni clasici.
„Ce ține de gesturile sale de generozitate, ele sunt mult mai puține decât în perioada 2014-2015. Și ne aducem aminte de acele concerte foarte scumpe, cu diferite ocazii și pur și simplu, în campania electorală – donații foarte generoase. Persistă, dar la o scară mult mai mică. Bugetul pe care și-l permite să-l cheltuie în aceste alegeri este totuși mult mai mic. El nu folosește prea multe bannere, dacă e să comparăm cu alegerile precedente, care sunt foarte scumpe. Se observă că este restrâns în buget și, probabil, a decis și să-l cheltuie mai optimizat”, menționează Valeriu Pașa.
Aneta Gonța, expertă media, a precizat că rapoartele de monitorizare a zece posturi TV și a 12 publicații media online, realizate până acum, în perioada și campania electorală, de către societatea civilă, arată că Renato Usatîi, în general, nu are apariții masive la TV sau în media online, apariții care să indice clar asupra unor acțiuni și tactici concertate pentru a-și crea o imagine favorabilă. Cele mai multe materiale, în care candidatul Partidului Politic Partidul Nostru apare în calitate de protagonist sau de sursă, reflectă lansarea sa în campanie și anumite acțiuni electorale.
„Renato Usatîi nu se dezminte în aceste apariții, de cele mai multe ori vizându-i pe concurenții săi sau concurentele sale în tot felul de acuzații, în maniera în care ne-a obișnuit deja pe durata carierei politice. Totuși, cel puțin până la această etapă a campaniei electorale, candidatul nu s-a expus mediatic în măsură excesivă. El a migrat mai mult pe online și mizează preponderent pe alte forme de comunicare decât cea mediatică tradițională. În același timp, mass-media care îi mediatizează acțiunile îl prezintă preponderent în context neutru, prin relatarea strictă a acțiunilor. Dar atestăm și o defavorizare (și parțial o atenție mai mare) din partea instituțiilor media afiliate PSRM și care îl susțin pe candidatul independent Igor Dodon. Usatîi este în mai multe rânduri atacat și etichetat negativ, fără a i se oferi dreptul la replică. În acest sens, Renato Usatîi poate fi privit ca o victimă mediatică a mai multor instituții”, precizează experta.
Aneta Gonța mai spune că modestia aparițiilor în media poate avea explicații ce țin de strategia generală de comunicare adoptată de candidat, care preferă să se axeze pe alte elemente considerate mai importante, nu vrea să fie luat prin surprindere de anumite întrebări la dezbateri, păstrându-și astfel o anumită poziție în sondaje și în preferințele electoratului. În opinia sa, în ultimele două săptămâni de campanie, s-ar putea ca tactica lui Renato Usatîi să se schimbe, aparițiile fiind mai dese și mai condimentate.
IPN