logo

Acțiunile atacatorului de pe Aeroport se încadrează în infracțiuni cu caracter terorist, ex-vicedirector SIS


https://www.ipn.md/ro/actiunile-atacatorului-de-pe-aeroport-se-incadreaza-in-infractiuni-7967_1101280.html

Fostul director adjunct al Serviciului de Informații și Securitate, Alexandru Balan, susține că acțiunile atacatorului de pe Aeroportul Internațional Chișinău, din iunie anul curent, se încadrează în infracțiuni penale cu caracter terorist. O spune făcând trimitere la experiența pe care a avut-o în calitate de coordonator al principalelor paliere operative din cadrul SIS, inclusiv al Centrului Antiterorist SIS.

„Din câte cunoaștem, incidentul tragic de la Aeroportul Chișinău a avut loc cu implicarea unui cetățean al Tadjikistanului, care a dezarmat un polițist de frontieră și a tras mai multe focuri, ucigând două persoane. La rândul său, acesta a fost rănit, după care a murit la spital. Atacatorul a aterizat cu ruta Istanbul-Chișinău, aterizarea la 14.48. La 15.21 documentele lui au fost procesate de Poliția de Frontieră, el fiind la momentul respectiv izolat și anunțat că nu poate intra pe teritoriul Republicii Moldova. Acțiunea propriu-zisă de atac asupra polițistului de frontieră a avut loc la 17.13”, a punctat Alexandru Balan într-o conferință de presă la IPN.

Potrivit lui, Legea privind Serviciul de Informații și Securitate prevede că scopul activității Serviciului constituie combaterea terorismului și a altor amenințări la adresa securității statului, cu utilizarea mijloacelor preventive. „La aterizarea avionului cu ruta Istanbul-Chișinău din 30 iunie 2023, SIS era obligat să posede informații prealabile referitor la infractorul din Tadjikistan. Obligație SIS derivă din Legea cu privire la prevenirea și combaterea terorismului. Conform art. 21 din legea respectivă, SIS urma, nu mai târziu de 24 de ore înainte de ora programată de plecare a zborului, să verifice listele pasagerilor companiilor aeriene. Chiar și în situația în care verificarea preventivă nu ar fi fost posibilă de realizat, din momentul aterizării avionului și până la declanșarea incidentului, la fel a fost omisă posibilitatea identificării infractorului. Mai ales că în spațiul public Procuratura Generală din Dușambe furnizaseră informații privind atacatorul Rustam Asharov, care era căutat pentru implicare în răpirea prim-vicepreședintelui unei bănci din Dușambe”, susține fostul director adjunct al SIS.

În opinia sa, la capitolul prevenirea terorismului, nu mai puțin importante sunt exercițiile antiteroriste care se organizează și se desfășoară de către Centrul Antiterorist SIS, pe care conducerea SIS le neglijează. „Omiterea organizării exercițiilor antiteroriste din ultimii 4 ani, inevitabil s-a răsfrânt asupra capacității de reacție a SIS la asemenea situații de criză cum a fost înregistrată în vara anului curent. Obligațiuni funcționale care urmau a fi onorate de către conducerea SIS, în mod special de către adjunctul SIS, Sergiu Druță”, a notat Alexandru Balan.

Potrivit lui, un alt aspect de incompetență și neglijență admis este desființarea subunității din cadrul SIS responsabile de protecția antiteroristă a infrastructurilor critice, în baza ordinului fostului director SIS, Alexandr Esaulenco din 2019.  „Lipsa elaborării și realizării unui sistem de măsuri orientate spre identificarea, prevenirea și contracararea infracțiunii care avut loc în Aeroportul Internațional Chișinău constituie o abatere gravă în Serviciu. Iar acțiunile adjunctului SIS, Sergiu Druță, din cauza atitudinii neglijente sau neconștiincioase față obligațiunile de serviciu, ce au cauzat daune în proporții mari intereselor publice sau drepturilor și intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice sau juridice, ce au condiționat cu decesul de persoane și alte urmări grave, au un caracter infracțional”, a mai spus Alexandru Balan. Potrivit lui, la fel cum a fost demis șeful Poliție de Frontieră, și Sergiu Druță trebuie demis pentru neglijență în serviciu.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.